«امام خمینى ثابت و استوار از آغاز تا پایان»


نزول قرآن‏
در ماه مبارک رمضان قضیه‏اى اتفاق افتاد که ابعاد آن قضیه و ماهیت آن قضیه در ابهام الى الابد باقى مانده است براى امثال ماها و آن نزول قرآن است. نزول قرآن بر قلب رسول اللّه در لیلة القدر، کیفیت نزول قرآن و قضیه چه بوده است و روح الامین در قلب آن حضرت قرآن را نازل کرده است و از طرفى خدا «انّا انزلناه فى لیلة القدر» این نزول قرآن در قلب پیغمبر در لیلة القدر کیفیتش چیست؟باید بگویم غیر از خود رسول اکرم و آنهائى که در دامن رسول اکرم بزرگ شدند و مورد عنایت خداى تبارک و تعالى، عنایات خاص او بودند، براى دیگران مطلقاً در حجاب ابهام است که مسأله تنزل چى است، نزول در قلب چى است، روح الامین چى است، کیفیت وارد شدن روح الامین با قرآن در قلب رسول اللّه چى است، «لیلة القدر» چى است؟ اینها مسائلى است که به نظر سطحى یک مطالب آسانى است و گاهى هم یک حرف هایى گفته شده است لکن به شما عرض کنم کیفیت نزول قرآن در ابهام باقى مانده است براى امثال ما و کیفیت نزول ملائکة اللّه در لیلة القدر و ماهیت لیلة القدر و این دعوتى که خداى تبارک و تعالى به حسب آن چیزى که از رسول اکرم منقول است که «دعیتم الى ضیافة اللّه» ضیافت چى هست و کى پذیرفته است این ضیافت را و براى مقدمات پذیرش این ضیافت چى هست و خود ضیافت چى هست. باید عرض کنم که غیر از خود رسول اکرم صلى اللّه علیه و آله و سلّم کسى به این ضیافتى که خداى تبارک و تعالى دعوت کرده است، آنطور که او اجابت کرده است کسى اجابت نکرده است. دعوت مراتب دارد، اجابت هم مراتب دارد. آن مرتبه اعلاء اجابت آنى است که پس از حصول مقدمات و ریاضاتى که رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلّم کشیده‏اند منتهى شد به اینکه خداى تبارک و تعالى از او ضیافت کرد به نزول قرآن. قرآن آن نعمتى است که در ضیافتى که از رسول خدا شده است، آن نعمتى است که در آن سفره‏اى که از ازل تا ابد پهن است پیغمبر اکرم برخوردار از آن بوده...
... آن چیزى که انسان را به ضیافتگاه خدا راه مى‏دهد این است که غیر خدا را کنار بگذارد و این براى هر کس میسور نیست، براى افراد انگشت شمارى که در رأس آنها رسول اللّه است میسور بوده. آن توجه قلبى به مبدأ نور و اعراض از ماوراى او، او را لایق کرد به ضیافة اللّه و لایق کرد براى این که قرآن یکمرتبه به طور بسیط در قلب او وارد بشود. لیله مبارکه یکى از احتمالاتش بنیه خود رسول اکرم است که مشکات نور اللّه است و احتمالات دیگر هم هست. مهم ادراک این معناست که مراتب کمالات انسان براى ورود در ضیافت خدا زیاد است و باید از مقدمات شروع بشود. مقدمات هم همانى است که توجه به غیر نداشتن و غیرى را ندیدن و جز خدا ندیدن و توجه به هیچ چیز غیر از او نداشتن. در اینجا باید عرض کنم که از همه مردم این معنا مطلوب است و اگر بخواهند در ضیافت خدا وارد بشوند به اندازه وسع خودشان باید از دنیا اعراض کنند و قلب شان را از دنیا برگردانند... (21/3/62)
ماه مبارک رمضان که ماه، مبارک است ممکن است براى این باشد که ماهى است که ولى اعظم، یعنى رسول خدا واصل شده و بعد از وصول، ملایکه را و قرآن را نازل کرده است. به قدرت او ملایکه نازل مى‏شوند، به قدرت ولى اعظم است که قرآن نازل مى‏شود و ملایک نازل مى‏شوند. ولى اعظم، به حقیقت قرآن مى‏رسد در ماه مبارک و شب قدر و پس از رسیدن، متنزل مى‏کند به وسیله ملایکه - که همه تابع او هستند - قرآن شریف را، تا به حدى که براى مردم بگوید. قرآن در حد ما نیست، در حد بشر نیست. قرآن سرّى است بین حق و ولى اللّه اعظم که رسول خداست، به تبع او نازل مى‏شود تا مى‏رسد به این جایى که به صورت حروف و کتاب در مى‏آید که ما هم از آن استفاده ناقص مى‏کنیم. و اگر سرّ «لیلة القدر» و سرّ «نزول ملایکه» در شب‏هاى قدر - که الآن هم براى ولى اللّه اعظم حضرت صاحب سلام اللّه علیه این معنا امتداد دارد - سرّ اینها را ما بدانیم، همه مشکلات ما آسان مى‏شود. تمام مشکلاتى که ما داریم براى این است که ما محجوبیم از این که واقعیت را آن طور که هست و نظام هستى را به آن طورى که تنظیم شده است، مشاهده کنیم... (22/3/64) رهنمودهاى مقام معظّم رهبرى
دنیاى اسلام در پرتو بیدراى رو به گسترش اسلامى، مى‏تواند با اتحاد کلمه "همدلى و مهربانى " و پایدارى در برابر دشمنان مشترک، راه روشن اما دشوار خود را با سربلندى طى کند.
... بیدارى اسلامى، به واقع=یتى انکارناپذیر تبدیل شده است به گونه‏اى که غربى‏ها نیز اعتراف مى‏کنند که امروز در هر کشور اسلامى انتخابات حقیقى برگزار مى‏شود، عناصر معتقد و پایبند اسلام به عنوان منتخبان ملت‏ها، زمام امور را در دست مى‏گیرند و همین امر باعث شده است غربى‏ها با وجود ادعاى طرفدارى از دمکراسى، از برگزارى انتخابات حقیقى در کشورهاى اسلامى هراسان باشند.
... اسلام مخالف وابستگى، عقب ماندگى و سلطه پذیرى است و به همین علت دولت‏هاى غربى با همه امکانات و ابزارهاى سیاسى - نظامى - اقتصادى و تبلیغاتى به مخالفت با بیدارى اسلامى برخاسته‏اند.
... بر خلاف تبلیغات غربى‏ها، کسانى که چهره تروریسم را در جهان اسلام به نمایش گذارند،در عراق جنایت مى‏کنند، با چهره عبوس و گرفته خود بخشى از مسلمانان را تکفیر مى‏کنند، به نام اسلام اما به ضد اسلام و مسلمانان فعالیت مى‏کنند و ضمن ترویج قوم گرایى میان شیعه و سنى نیز اختلاف مى‏اندازند، نماد و نمایشگر بیدارى اسلامى نیستند اما مستکبرانى که مى‏خواهند اسلام را در چهره این گروه‏هاى دهشت افکن به مردم غرب معرفى کنند، این واقعیت را انکار مى‏کنند.
... ما به وجود کسانى که با ارایه اسلامى متحجر، چشم بسته و به دور از هر گونه آزاد فکرى، با همه دنیا و حتى مؤمنین و مسلمین مواجه مى‏شوند، به شدت مشکوک هستیم که آیا این گروه‏ها و عناصر اصلاً وجود دارند و یا در واقع همان عوامل سرویس‏هاى جاسوسى اسراییل و آمریکا و انگلیس هستند که این کارها را مى‏کنند و از برخى آدم‏هاى غافل نیز استفاده مى‏کنند.
... جهان اسلام با توجه به این واقعیات باید با "اتحاد کلمه بر محور اسلام" و پایدارى در مقابل مطامع و زیاده خواهى مستکبران، منافع ملت‏هاى مسلمان را تأمین و حفظ کند.
... آمریکا با حمایت از صهیونیست‏هاى خونریز، اقدامات جنایت بار در عراق و افغانستان و فشار به ملت‏هاى اسلامى، در افکار عمومى مسلمانان چهره‏اى کریه یافته است و دنیاى اسلام مى‏تواند و باید در مقابل این قدرت زیاده طلب بایستد.
(12/6/1384)

پاورقی ها: