پاسخ به نامه ها






O سوال:
1ـ آیا وضو قبل از وقت نماز به نیت همان نمازى که در پیش داریم باطل است؟
2ـ اگر پسرى قبل از ازدواج همسر خود را ندیده باشد و به همین علت با کراهت زیاد عقد کند و دختر هم به احتمال زیاد همین طور باشد و بعد از ازدواج هم زیاد میلى به هم نداشته باشند آیا عقد باطل است؟
3ـ آیا در جهان آخرت هیچ احتمال دارد که خدا به بنده ذیحقى پاداشى بدهد تا از حق خودش از دیگرى بگذرد یا نه؟
(میبد یزد: على,ر)
پاسخ:
1ـ اشکال ندارد.
2ـ اگر کسى یکى از آن ها را بر ازدواج اکراه کرده باشد یعنى با تهدید وادار به قبول شده باشد عقد باطل است در غیر این صورت عقد صحیح است هرچند تمایل چندانى به همدیگر نداشته باشند.
3ـ آرى.

O سوال:
1ـ این جانب حدود دو ماه پیش با دختر دائى ام ازدواج کرده ام, نکته اى که مرا آزار مى دهد این است که پدر دختر مهریه اش را فقط یک جلد کلام الله مجید قرار داده است و من احساس مى کنم که در حق این دختر ظلم کرده ام. سوالم این است که آیا مى توانم با مراجعه به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مهریه اى براى او تعیین کنم یا خیر؟
2ـ یا انسان مى تواند چنان چه از پدر زن خود طلبى داشته باشد این طلب را از کل مهریه کسر کند یا نه؟
(بندرعباس: محمد,م)
پاسخ:
1ـ اگر مهر با توافق همسرتان بوده است همان بر ذمه شماست و تغییر مهر معنى ندارد ولى اگر ایشان موافق نبوده است و پدرش را هم وکیل در تعیین مهر نکرده است مستحق مهرالمثل است یعنى مهر دخترى مانند او از همه جهات در عرف محل, ولى احتیاط واجب از نظر حضرت امام ـ قدس سره ـ این است که در این مورد مصالحه شود و بر مهر معینى توافق شود.
2ـ طلب شما از پدر دختر هیچ ربطى به مهر او ندارد.

O سوال:
1ـ اگر دمپایى یا کفش کسى را بدون اطلاع بپوشیم و وضو بگیریم آیا وضوى ما صحیح است؟
2ـ اگر بخواهیم قضاى نماز عصر را بخوانیم ولى بدون توجه نیت قضاى نماز مغرب یا عشإ بکنیم و بعد در بین نماز متوجه شویم چه باید بکنیم؟
3ـ اگر نماز جماعت به وقت ادا نشود, نماز فرادى اول وقت ثواب بیش ترى دارد یا نماز جماعت بى وقت؟
4ـ آیا تغییر مرجع تقلید دادن شرایطى دارد؟(بندر بوشهر ـ م,ر)
پاسخ:
1ـ وضو صحیح است.
2ـ اگر قصدتان نماز عصر بوده و به اشتباه نام دیگرى را ببرید اشکال ندارد.
3ـ نماز جماعت ثوابش بیش تر است ولى طبق نظر بعضى از فقها درک فضیلت وقت مهم تر است.
4ـ باید تقلید از اعلم کنید.

تهران خواهر مرضیه, م
به نظر ما این گونه افراد که مدعى ارتباط با امام زمان سلام الله علیه هستند دروغ گو و دجال اند و خود آن حضرت این مطلب را به وسیله آخرین نماینده خود اعلام نموده اند و ذکرى هم که او به شما سفارش کرده واقعیت ندارد. البته خدا را به حق حضرت زهرا علیها سلام و پدر و شوهر و فرزندانش قسم دادن خوب است ولى آن ذیلى که ذکر کرده بى معناست و عدد را از خود ساخته است. باید از این گونه افراد دورى کنید بلکه مسئولین دانشگاه را در جریان قرار دهید که جلوى انتشار فساد گرفته شود. موارد متعددى از این قبیل پیدا شدند که جوانان را فریب دادند و بعضى از آن ها اعدام شدند. به نظر ما راه صحیح براى مشکل شما این است که به نحوى به آن شخص بفهمانید که باز هم رسما به خواستگارى شما بیاید و خودتان با صراحت به پدر و مادر بگویید که با ازدواج با او موافقید و برادر هم حق دخالت ندارد, البته اگر واقعا مطمئنید که به صلاح شماست وگرنه بهتر است به مصلحت اندیشى پدر احترام بگذارید زیرا او بدون شک خیرخواه شماست و ازدواج هم براى شما دیر نشده است. به هر حال اگر مطمئنید ازدواج با او به مصلحت شماست به پدر یا مادر اعلام کنید.

ورامین برادر مردانى:
1ـ خرافات است.
2ـ خبر دادن از بعضى حوادث به وسیله هیپنوتیزم و امثال آن واقعیت دارد.
3ـ مرد حق ندارد به دلیل باسواد بودن یا شهرى بودن از همسر خود بیش از آن چه شرع وظیفه قرار داده بخواهد. وظیفه زن تإمین نظم خانه و خدمت مرد نیست بلکه وظیفه او فقط اجابت مرد در خواسته هاى جنسى اوست و مرد باید در مقابل, همه نیازهاى زن را برآورده کند حتى اگر نیاز به خدمت کار داشته باشد باید تهیه نماید. اگر مرد بخواهد حقوق شرعى خود را مطالبه کند حقوق شرعى زن بیش تر و مهم تر است و مردان معمولا از عهده آن برنمىآیند. بهتر همان است که با ملاطفت و مهربانى با او زندگى کند و در کار خانه و مشکلات زندگى با او شریک باشد.
4ـ اگر آن شخص اظهار صفات زشت درونى خود را نکند و عملا کارى بر اساس حسد انجام ندهد از نظر شرعى مشکلى ندارد ولى از نظر اخلاقى باید سعى کنددر خود این حالات را برطرف سازد و راه آن توجه به نعمت هایى است که خداوند به او ارزانى داشته است. اگر انسان به این نعمت ها و به عمل خود که به جاى این همه لطف مستحق عقوبت است توجه کند شایسته است که بر آن چه دارد شکرگزار باشد و از حسد نسبت به دیگران و موقعیت هاى آنان دور شود.
5ـ اطلاع انبیا و ائمه از غیب در اثر الهام و وحى خداوند است وگرنه خود اطلاعى ندارند و اما دیگران از راه هاى طبیعى به آن چه بر دیگران پوشیده است مى رسند و خبر مى دهند و آن گونه اطلاعات براى آن ها دیگر غیب نیست مانند کسى که با دوربین از راه دور خبر از حادثه اى مى دهد که دیگران که دوربین در اختیار ندارند آن را نمى بینند این خبر از غیب نیست. و اما این که خدا غیب مى داند به این معنى است که هیچ چیز از او غایب نیست و نسبت به او غیب معنى ندارد.
6ـ خدا هر کسى را طبق حجتى که بر او تمام کرده مورد بازخواست قرار مى دهد و مسلما آن چه از یک فرد در خانواده مسلمان متوقع است از یک فرد در خانواده کافر متوقع نیست ولى هر کس به نحوى حجت بر او تمام است.

آمل برادر موسى ر:
1 ـ مستند مسایل فقهى در رساله هاى عملیه نوشته نمى شود بلکه در کتاب هاى استدلالى درج شده به آن ها مراجعه کنید.
2ـ طبق بعضى روایات نماز رو به عکس بلکه در جایى که عکس نصب شده است کراهت دارد.
3ـ نگاه به عکس هاى مستهجن با شهوت و لذت یا با خوف کشیده شدن به گناه جایز نیست.
4ـ براى رها شدن از وسوسه باید به شک هاى ناشى از آن اعتنا نکنید, غسل را مانند معمول انجام دهید و لازم نیست یقین کنید که آب به همه جاى بدن رسیده است زیرا یقین براى شما از راه طبیعى و معمولى حاصل نمى شود.


جدیدترین آثار مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم که به دفتر مجله اهدإ شده است:
شرح فصوص الحکم: تحقیق آیه الله حسن زاده آملى.
نشانه هایى از او: آیه الله سید رضا صدر.
مربى نمونه: آیه الله جعفر سبحانى.
نظام اخلاقى اسلام: آیه الله جعفر سبحانى.
ترجمه و شرح المکاسب جلد اول: محى الدین فاضل هرندى.
رساله احکام براى نوجوانان: مطابق با فتاواى آیه الله العظمى بهجت.
پرسشنامه علوم قرآنى: حسین جوان آراسته.
پژوهشى در اسراف: سید مهدى موسوى کاشمرى.
اسلام و حقوق کودک: دکتر احمد بهشتى.
25 اصل از اصول اخلاقى امامان علیهم السلام: محمد تقى عبدوس, محمد محمدى اشتهاردى.
آئینه آفتاب: احمد لقمانى.
تفسیر سوره فاتحه الکتاب: استاد سید جلال الدین آشتیانى.
شبى که به خوابم آمدى: سید سعید هاشمى.

پاورقی ها: