پاسخ به نامه ها






سوال:
1ـ شیعه معتقد است پیامبران و امامان ـ علیهم السلام ـ گناه نمى کنند با این که گناه چیزى جز مخالفت فرمان خدا نیست و حضرت آدم و همسرش حضرت حوا, مخالفت کردند با دستور خدا چون از خوردن درخت مخصوص نهى شده بودند و آنها مرتکب شدند. پس آن اعتقاد, دچار مناقشه است.
2ـ منظور از ((السبع المثانى)) چیست؟
(رودسر, بهزاد امیرى)
پاسخ:
1ـ دستورات خداوند بر دو قسم است 1ـ مولوى 2ـ ارشادى; مولوى یعنى دستوراتى که حتما باید انجام شود و مخالفت آنها عقاب دارد ولى دستورات ارشادى, به اصطلاح راهنمایى به حکم عقل است. و لذا غیر از اثرى که در خود عمل است, ثواب و عقابى ندارد. نهى از بهره مندى از درخت مخصوص (گندم طبق نظر اکثر مفسران) مولوى نبوده است تا مخالفت آن گناه حساب شود. به دلایل ذیل:
الف ـ خداوند فرموده است از این درخت استفاده نکنید تا جزو ظالمین بشوید, ظلم در سوره طه, به تعب (رنج و سختى) تفسیر شده است: ((فلا یخرجنکما من الجنه فتشقى)). بنابراین ظلمى که به معناى رنج و به سختى افتادن باشد, با ارشادى سازگار است.
ب ـ اگر نهى, مولوى مى بود, مى بایست پس از آن که آدم و حوا توبه کردند دوباره به بهشت آسمانى برگردند ولى چنین نشد.
ج ـ قبل از هبوط آدم به زمین, هنوز دینى تشریع نشده بود تا خوردن از درخت, معصیت و مخالفت نهى مولوى حساب شود.
2ـ السبع المثانى; یعنى هفت آیه اى از قرآن که دو مرتبه نازل شده اند.

سوال:
نظر شما درباره ثروت هاى بادآورده چیست و آیا طرح این موضوع را حرکتى سیاسى مى دانید؟
(تهران, ک.م)
پاسخ:
فراموش نفرمایید که این حقیقت تلخ را رهبر خردمند انقلاب با انگشت تعمیق و تدبیر نشانه رفتند بنابراین هیچ شائبه سیاسى در این باره وجود ندارد. حقیقت این است که در روزهاى آتش و خون, عده اى سودجو و فریفته دنیا (تروریست هاى اقتصادى) از وضعیت بازار سیاه آن روزها سوء استفاده کرده, به آلاف و الوف رسیدند ولى از چنگال عدالت گریختند. پس از پذیرش قطعنامه 598 و طرح مسإله بازسازى کشور و ویرانى هاى جنگ تحمیلى و اوج گرفتن شعار خصوصى سازى (به نام واگذارى امور به مردم) و زدن چوب حراج بر پاره اى از صنایع و منابع ملى, معمولا این گونه افراد باز منتفع شدند و برخى از اینان به کمک مدیران اجرایى بى مسوولیت, اموال بیت المال را به ثمن بخس و گاه نسیه تصاحب کردند.
از جانب دیگر بعضى از سرمایه داران وابسته و ضدانقلابى که به حکم دادگاه هاى انقلاب اسلامى اموال نامشروعشان مصادره شده بود, با کمک بعضى از وکلاى بى تعهد و عوامل ناسالم دستگاه قضایى کشور, دوباره همان اموال را به چنگ آوردند و گاه با کمال وقاحت طلبکارانه به مطالبه سود و ارزش افزوده اموالشان در این مدت پرداختند. هر دو جریان پیش گفته, در موارد زیادى, با فروش ماشین آلات و مواد کارخانه ها و اخراج کارگران, سرمایه هاى ملى را به بانک هاى خارج از کشور منتقل کردند و محصول آن براى دولت و کمیته امداد امام خمینى, شمارى افراد بى کار و مددجو بود که مى بایست به گونه اى خود و خانواده هاى تحت تکفلشان تإمین شود.
امید است پس از موضع گیرى صریح مقام معظم ولایت, قوه قضائیه با تمام توان با این پدیده نامیمون برخورد کند و عناصر خاطى را به محاکمه بکشاند.

برادر حمید رضا. ط (میاندوآب)
امام جعفر صادق(ع) از رسول خدا(ص) نقل فرمود که خداوند مى فرماید: ((هر کس به یکى از دوستان من اهانت کند, همانا براى جنگ با من کمین کرده است)). (اصول کافى, ج4, ص52)
و نیز امام صادق(ع) فرمود: ((هر کس مطلبى درباره مومنى نقل کند که انگیزه اش ریختن آبروى او و از چشم مردم انداختن وى باشد, خداوند او را از ولایت خود به دوستى شیطان مى راند و شیطان نیز او را نمى پذیرد)). (اصول کافى, ج4, ص62)
بنابراین اختلاف برداشت, مجوز شرعى براى تضییع حقوق برادران ایمانى نیست و نباید فراموش کرد که راه بهشت از جهنم نمى گذرد پس حیف است که انسان دینش را به خاطر دنیاى دیگران بفروشد.

برادر م. امینیان (مازندران)
اثبات شىء نفى ما عدا نمى کند, تذکر و تنبه دادن درباره موردى, دلیل بر این نیست که مورد دیگرى وجود ندارد بلکه فقـط به معنـاى اولویت داشتـن پرداختن به مـورد اول است, مقاله ((گپ سیاسـى)) در شمــاره 189 دلیـل بـر ایـن مـدعـاست.

برادر س . موسوى (تهران)
تحلیل پدیده هاى سیاسى, بدون معیار و محک ارزیابى موفقیت آمیز نیست. یکى از روش هاى تحلیل گروه هاى سیاسى ارزیابى گذشته و حال آنها و مواضعى است که در بحران هاى مختلف اتخاذ کرده اند, البته حساب طرفداران افراطى را باید از حساب گروه ها جدا کرد چون در جریان انتخابات مثلا کسانى با انگیزه هاى مختلف به طرفدارى از شخصى یا جریانى مى پردازند که آن شخص یا جریان را از رقیب بهتر مى دانند و این لزوما به معناى هماهنگى کامل دیدگاه هاى سیاسى آنها با منتخبشان نیست.

برادر غ ـ ح (درود)
درباره حقیقت روح به تفاسیر ذیل آیه ((فاذا سویته و نفخت فیه من روحى)) (سوره حجر, آیه29) و هم چنین ((تفسیرالمیزان)) جزء آخر, ذیل سوره نبإ مراجعه کنید.

برادر ک. 789 (قم)
1ـ در فرضى که طرف شما رضایت داده است, چیزى بر شما نیست.
2ـ روزه هایى که از روى جهل به خیال این که باطل است, خورده اید باید قضا کنید ولى چون ندانسته اید, آن هم در اوایل تکلیف, کفاره ندارد.
3ـ توبه کافى است و طلب حلیت لازم نیست.

از ارسال مطالب و نقطه نظرها, انتقادها, پیشنهادها, و راه حل هاى برادران و خواهران ذیل متشکریم:
عبدالعلى باقى (کرج), محمد على حدادى جوزانى (اصفهان), جلالى (اصفهان), اسامه حیل(تهران), محمود حقیقتى (دانشکده حقوق و علوم سیاسى تهران), سید حسین بنى هاشمى طباطبایى (کرج), م.ج مصدر (تبریز), اسفندیار حق پرست, رسول شمعائیان (اصفهان), م. ج عبداللهى (قم) , ع.ر (قم), سینا واحد, على رضا خارکوهى (گرگان), سید محمد خردمند (تهران), خواهر زهره الف (شیراز).

جدیدترین آثار انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم
چاپ اول:
اصطلاح نامه علوم قرآنى, مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامى
فلسفه دین, محمد حسین زاده
تحولات حقوقى جهان اسلام, نورمن اندرسون, ترجمه: واحد ترجمه مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامى
فرشتگان, تحقیقى قرآنى, روایى و عقلى, علیرضا رجالى تهرانى
یک صدف از هزار, مرتضى دانشمند میرزا مسیح مجتهد و فتواى شرف, غلامرضا گلى زواره
آقا بزرگ تهرانى (اقیانوس پژوهش), محمد صحتى سردرودى
دو چهرگان (نفاق, آفت دین و اجتماع), سید محمد حسینى
دانشوران روشندل, ناصر باقرى بیدهندى
غنایم الایام فى مسائل الحلال والحرام, فقیه محقق میرزا ابوالقاسم قمى, در سه جزء
الانظار التفسیریه للشیخ الانصارى, صاحبعلى المحبى, مرکز فرهنگ و معارف قرآن
مختلف الشیعه, العلامه الحلى, جزء نهم
التنبیه بالمعلوم (البرهان على تنزیه المعصوم عن السهو والنسیان), شیخ حر عاملى
صلاه الجمعه تاریخیا و فقهیا, کاظم الجابرى.
تجدید چاپ
غریب القرآن, زید بن على بن الحسین(ع), (چاپ دوم)
حضرت معصومه و شهر قم, محمد حکیمى (چ دوم)
معیارهاى اقتصادى در تعالیم رضوى(ع), محمد حکیمى(دوم)
رسالت اخلاق در تکامل انسان, سید مجتبى موسوى لارى (چهارم)
سرگذشت فلسطین ترجمه اکبر هاشمى رفسنجانى (چهارم)
تعلیقه على شرح المنظومه (قسم المنطق) میرزا مهدى آشتیانى, (سوم)
واژه هاى اخلاقى از اصول کافى, ابراهیم پیشوایى ملایرى, (پنجم)
همه باید بدانند, ابراهیم امینى, (سیزدهم).
پاورقی ها: