پاسخ به نامه ها






سوال:
1ـ کارهایى که ما انجام مى دهیم گاه در قرآن به خدا نسبت داده شده و گاه به خود ما, چگونه این مطالب قابل جمع است؟
2ـ ملائکه به خداوند گفتند: ((آیا موجودى در زمین قرار مى دهى که خونریزى کند)) این را از کجا فهمیدند و از کجا دانستند که موجود خلق نشده چه کار خواهد کرد؟
(تهران, اکبر محمدى)
پاسخ :
1ـ انسان و افعالش و تمام ممکنات عالم وجود, چون ممکن هستند, مستند به واجب الوجود و خداوند بزرگ هستند, پس کارهاى بندگان به این معنا مستند به خداست ولى از طرفى چون خداوند اراده کرده که انسان از روى اختیار, افعالش را انجام دهد, پس افعالش مستند به خود اوست و ثواب و عقاب هم براى اوست زیرا کارهایش را از روى اختیار انجام مى دهد. ((شمر)) از روى اختیار به قتل اباعبدالله علیه السلام دست مى یازد و ((حر)) هم از سر اختیار به سپاه یزید پشت مى کند و به لشگر امام حسین(ع) روى مىآورد.
2ـ مفسران در این باره احتمالاتى گفته اند از جمله:
1ـ با توجه به مادى بودن انسان و این که عالم ماده, مشحون از نزاع و کشمکش است که گاه به قتل و خونریزى مى انجامد, این مطلب را استنباط کردند.
2ـ قبل از آدم(ع), جن خونریزى مى کرد, و ملائکه خواستند بدانند آیا آدم هم مثل جن است.
3ـ صرفا سوال بود; یعنى آیا این موجود خونریزى خواهد کرد؟
4ـ خداوند قبلا گفته بود به اینها, که فرزندان آدم خون ریزى مى کنند.

رفسنجان, خواهر لیلا. هـ
متإسفانه حصارهاى تنگ گروهى, اجازه نمى دهد افراد گروه گرا, آزاد بیندیشند, از این رو اگر کسى مطلبى گفت که به سود آنان نبود, بى تإمل با یک پیش فرض کلیشه اى مى گویند; پس این گوینده یا نویسنده مخالف ما و حتما از جناح رقیب ماست, در حالى که مسإله دو فرض دیگر هم دارد: اول آن که ممکن است یکى از دوستان آنها باشد ولى معتدل تر بیندیشد و دوم آن که اصولا فردى فراجناحى و مستقل باشد.
اندوهگنانه باید گفت, همیشه مشکل آدم هاى آزاد اندیش و شجاع, این است که در عمل گاه موضع آنها با یک جریان هماهنگ مى شود و لذا رقیب بى تقوا, آنها را متهم به وابستگى به جریان مخالف خود مى کند و گاه دقیقا قضیه بر عکس مى شود و از سوى جناح دیگر, متهم به حمایت از رقیب آنها مى گردد. با این حال نباید ((حقیقت آتى)) را فداى ((مصلحت آنى)) کرد, بلکه باید گفت, آگاهى داد و کوشید تا فضایى غیر از حقیقت جویى و حقیقت گرایى پدید نیاید. موفق باشید.

بابل, برادر, ن. رسولى نیا
تهمت زدن, و دروغ و افترا بستن درباره هر مومنى ناروا و گناه کبیره است. امام صادق(ع) فرمود: ((حرمت مومن از کعبه بالاتر است)). در بینش اسلامى, هیچ گاه, هدف وسیله را توجیه نمى کند ولى باید توجه داشت که گاه کسى مطلبى را گفته یا نوشته یا کارناشایستى انجام داده که به سرنوشت جامعه مربوط مى شود, در این صورت نقد این گونه امور با معیارهاى شرعى, مانعى ندارد.

تهران, برادر مهران. ر
در ماجراى انتخابات اخیر ریاست جمهورى, دو رقیب اصلى هر دو روحانى و از بیت روحانیت و هر دو وابسته به دو تشکل روحانى بودند, عده اى از حوزویان از این حمایت کردند و پاره اى از آن, البته راست است که شخصیت هاىروحانى بیشترى از نامزدى رئیس مجلس حمایت کردند, اما گزینش میان روحانى و ضد روحانى نبود تا نتیجه گرفته شود که مردم برخلاف نظر روحانیت عمل کردند, شما مطمئن باشید که بخش عظیمى از آراى آقاى خاتمى مرهون سیادت و روحانیت ایشان بود.
تازه اگر هم فقط آقاى ناطق نورى را کاندیداى روحانیت بدانیم, مسإله تفاوت چندانى نمى کند, زیرا رابطه مردم با روحانیت, رابطه یک حزب سیاسى و هوادارانش نیست, بل رابطه اى معنوى و از قبیل رابطه پدر و فرزند است. نهایت این است که پدر و فرزندى در تشخیص مصداق داراى دو رإى متفاوت شده اند. در خاتمه از احساس مسوولیت شما در قبال حوادث سیاسى کشور سپاسگزاریم.

اصفهان , خواهر مریم. د
با مطالعه, حضور در مجالس عمومى و محافل فامیلى و تمرین و تلقین به این که مى توانید بر مشکل فائق آیید, حتما ان شإ الله پیروز خواهید شد.

تهران , برادر جهانگیرى
براى تحصیل دخترانتان با آدرس, قم, بلوار امین, جامعه الزهرا, مکاتبه فرمایید.

سوال:
1ـ منظور از ((جرى)) در تفسیر قرآن چیست؟
2ـ ((تحدى)) در قرآن به چه معنایى به کار رفته و حدود و شعاع آن تا کجاست؟
(قم,کاظم ساعدى)
پاسخ :
1ـ جرى یعنى سیر و حرکت و به این معناست که آیات قرآن مختص وقایع به خصوصى نیست بلکه عمومیت دارد و در همه زمان ها و براى همه نسل هاست, چون قرآن براى همه انسان ها و در همه دوره ها نازل شده, پس اگر آیه اى در موردى نازل شده, قابل تطبیق با موارد مشابه دیگر نیز هست.
2ـ تحدى به معناى دعوت مخالفین به مقابله و معارضه است مثلا در سوره بقره آیه 23 آمده است: ((و ان کنتم فى ریب مما نزلنا على عبدنا فإتوا بسوره من مثله وادعوا شهدإکم من دون الله ان کنتم صادقین;و اگر درباره آنچه بر بنده خود (محمد ص) نازل کرده ایم شک و تردید دارید, (دست کم) یک سوره همانند آن بیاورید و گواهان خود را غیر خدا, براى این کار, فرا خوانید اگر راست مى گویید!
تحدى, تمام امورى را که برترى در آن تصور مى شود, شامل مى گردد یعنى قرآن براى عموم طبقات معجزه است; از نظر بلاغت, حکمت, جنبه هاى علمى, اجتماعى, حقایق سیاسى, طرز حکومت, علوم غیبى و غیره. توضیح بیشتر را در ذیل همین آیه, از تفسیر المیزان, بیابید.

قم, برادر سید محمد. م
مجله پاسدار اسلام همچنان بر مواضع پیشین است, ولکن بر سر ارزش هاى انقلاب اسلامى با کسى مداهنه و معامله نخواهد کرد, البته آنچه شما نقل کرده اید, مطابق با واقع نیست, لذا لطفا همان مقاله را دوباره ملاحظه فرمایید. امید است با مطالعه سلسله گزارش هاى روزنامه کیهان درباره چوب حراج زدن بر بیت المال مسلمین, حقیقت امر بر شما روشن شود.

اصفهان, برادر کامران. ع
نوشته اید: ((به نظر من اگر گروه جمعى از کارگزاران سازندگى از آقاى خاتمى حمایت نمى کردند, نمى توانست اکثریت قاطع آرا را کسب کند, چون ائتلاف خط امام و به اصطلاح جریان چپ با وجود تلاش بسیار حتى یک چهارم مجلس فعلى را هم تشکیل نمى دهد)).
متإسفانه شواهد و قراین دیدگاه شما را تإیید نمى کند چون اولا: تعداد طرفداران گروه مورد نظر شما در مجلس, بیشتر از ائتلاف خط امام نیست و لذا کاندیداى هر دو گروه, در انتخابات اخیر هیإت رئیسه مجلس شوراى اسلامى, براى پست نایب رئیس دوم, تنها 102 رإى از مجموع کل آرا را به دست آورد و این نشان مى دهد که در شرایط کنونى, هر دو گروه در اقلیت هستند. ثانیا: وقتى جمعى از کارگزاران به حمایت از رئیس جمهور منتخب پرداختند که اکثریت قابل توجه جامعه به سوى ایشان تمایل نشان مى داد و نظر سنجى ها حکایت از پیشى گرفتن ایشان از رقیب اصلى داشت. البته تبلیغات گسترده کارگزاران در افزایش آراى رئیس جمهور برگزیده نقش داشته است ولى پیروزى آقاى خاتمى مرهون ویژگى هاى شخصیتى و برنامه هاى ایشان بوده است. نباید فراموش کرد که از لیست سى نفره نامزدهاى کارگزاران در انتخابات پنجمین دوره مجلس شوراى اسلامى, ده نفر اختصاصى خود آنها بود ولى فقط یک نفر از این ده نفر به مجلس راه یافت (و آن هم به خاطر انتسابش به یکى از شخصیت هاى مهم کشور بود) بنابراین وقتى گروهى نتواند در مرکز کشور, ده نفر را به مجلس بفرستد چگونه مى تواند بیش از 20 میلیون رإى براى رئیس جمهور به دست آورد؟

اهواز, خواهر مریم. الف
پیشنهاد فرموده اید: ((براى رفع اختلاف و همکارى متقابل میان طرفداران رئیس جمهور منتخب و رئیس مجلس, هر کدام از دو جریان, یک روزنامه جدید با مدیر مسوول و هیإت تحریریه متعهد و فاضل, منتشر کنند تا به عنوان ارگان رسمى آنها و به دور از سلیقه ها و گرایش هاى افراطى بعضى از جناح هاى طرفدارشان با مردم سخن بگویند, چون از قرار معلوم برخى از روزنامه هاى سابق و دست اندرکارانشان سر آشتى ندارند و همچنان مشغول تصفیه حساب هستند.))
ضمن تشکر از حسن نیت شما, امید است مسوولان محترم پیشنهاد شما را مورد بررسى قرار دهند.

تبریز, برادر مجید رسولى
درباره ریشه هاى تهاجم فرهنگى و عوامل داخلى و خارجى آن, به شماره هاى 155و 157 و 158 مجله پاسدار اسلام مراجعه فرمایید.

قم. برادر على اصغر کربلایى
بهترین و موثرترین نوع برخورد با عناصر شیاد, برخوردهاى مردمى است. بنابراین خود مردم آن منطقه باید با این گونه بدعت ها برخورد کنند.

شاهرود , خواهر, کبرى. ف
آنچه ماهنامه مورد نظر شما, نوشته, سخن ناروایى نیست, گرچه ممکن است اندکى تلخ بنماید ولى طبیعت حقیقت همواره در کام مخالفان آن, چنین است. تقدیر از نقش آقاى هاشمى رفسنجانى در سازندگى کشور, اقدامى بایسته و در واقع تقدیر از مدیریت مذهبى و روحانى است ولى شإن ایشان بالاتر از آن است که با کلمات تملق آمیز ستوده شوند و لذا باید از سازمان تبلیغات اسلامى, به خاطر اهداى هدیه مناسب با موقعیت رئیس جمهورى, یعنى کلام الله مجید, که حرکتى سمبلیک و ارزشمدارانه بود, تقدیر کرد. گفتنى است کلماتى چون ((حجت)) که در حدیث شریف واقع شده, درباره کسانى است که حجت امام زمان(عج) بر مردم اند و اینها کسانى جز مقام منیع ولایت امر و مراجع عظیم الشإن تقلید نیستند, از این رو به کار بردن آنها درباره غیر این اشخاص, خلاف واقع و بى مورد است!

گرگان, برادر محمد رضا دوستى دیملى
مقالات شما تاکنون به دست ما نرسیده است.

قم, برادر س. حسینى
شرکت در مجالس عزادارى امام حسین(ع) از عبادات بزرگ و مصداق تعظیم ((شعائر الله)) است و اصولا زنده نگه داشتن قیام اباعبدالله(ع) با برپایى همین مجالس بوده است لذا از شرکت کنندگان در این محافل, انتظار مى رود که با برخوردهاى شایسته زمینه اقبال هر چه بیشتر مردم مسلمان را به این گونه مراسم فراهم کنند و از موانع آن جدا پرهیز کنند.

اردبیل, برادر سید محمود موسوى
چهار قطعه عکس از عزیزان زلزله اردبیل, همراه با خاطره اى از این فاجعه, دریافت شد, ما نیز با مصیب دیدگان ابراز همدردى نموده, از خداى بزرگ براى قربانیانشان طلب آمرزش مى کنیم.

جمعى از دانشجویان خوابگاه فاطمیه دانشگاه تهران
با تشکر از احساس مسوولیت و تعهد دینى شما خواهران محترم, توجه تان را به امور ذیل معطوف مى داریم:
1ـ هدف از امر به معروف و نهى از منکر, اصلاح افراد است, بنابراین لازم است, این مهم با ظرافت و دقت تحقق پیدا کند, تا ضمن جلوگیرى از منکر و انجام معروف, عاملان اصلاح و هدایت شوند.
2ـ در صورت هتاکى و اسائه ادب توسط مرتکبان گناه, بهتر است شما نیز با تهیه استشهاد, مراتب را به مسوول کل خوابگاه ها, نمایندگى ولى فقیه و سایر مسوولان اطلاع دهید و سرانجام از طریق دادگاه, عناصر مفسد را به محاکمه بکشانید.
3ـ آنچه از مسوولان دانشگاه ها مانند مسوول کل خوابگاه هاى دانشگاه, انتظار مى رود برخورد با منکران و حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر است; نه عکس آن.

کرج, برادر س. م. ش (دانشجوى کارشناس ارشد علوم سیاسى)
با پذیرش مطالب شما, ما نیز معترفیم که به فراخور نسل جوان, کارهاى بایسته, کمتر به انجام رسیده است, از این رو امیدواریم با همراهى و همدلى جوانان عزیز, پاسدار اسلام هم در این ساحت انجام وظیفه کند و در این راستا از همکارى شما و دیگر عزیزان جوان, استقبال مى نماید. موفق باشید.

تهران, برادر سید محسن. ى
تعداد شرکت کنندگان در انتخابات ریاست جمهورى 29 میلیون و 760 هزار و هفتاد نفر (89 درصد واجدین شرایط) و تعداد شرکت کنندگان در پنجمین دوره انتخابات مجلس شوراى اسلامى بیش از 24 میلیون و هفتصد هزار (بیش از 82 درصد واجدین شرایط) بوده است, حال چگونه آن نشریه به اصطلاح دگراندیش در سرمقاله اش تعداد شرکت کنندگان ریاست جمهورى را دو برابر انتخابات مجلس نوشته است ـ با این که کمتر از (7%) اختلاف دارند ـ مشکل آنهاست و باید خودشان پاسخ گو باشند.

مهاجر افغانى برادر ک. ل
جمهورى اسلامى, طالبان را مولود نامشروع آمریکا, عربستان و پاکستان مى داند و آنها را به رسمیت نمى شناسد و رفع مشکل افغانستان را تنها در تشکیل دولتى فراگیر و بر مبناى تمامیت ارضى افغانستان ارزیابى مى کند.

قم برادر مهدى ابراهیمى
از ارسال گزیده اى از سخنان حضرت امام خمینى ـ قدس سره ـ درباره موضوع هاى مختلف سپاسگزاریم, موفق باشید.

زرند کرمان برادر سعید. ج
مخالفت به معناى ضدیت نیست, مثلا کسى تمام یا برخى از نظریات گروهى را قبول ندارد, این را مخالف آن گروه مى گویند ولى گاه از مخالفت پا را فراتر نهاده و به مبارزه با آنها هم مى پردازد, در صورت دوم ضد آنها به شمار مى رود, کسى که بعضى از دستورات دین را به جا نمىآورد, با دستورات دینى مخالفت کرده است ولى ضد دین نیست, مگر هنگامى که علیه آن دست به اقدامى بزند.

سوال:
در مجله نوشته اید ((امام على(ع) و فرزند شهیدش امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) در شبانه روز هزار رکعت نماز مى خواندند)) با توجه به این که شبانه روز 1440 دقیقه است و اگر فرض کنیم خواندن هر رکعت نماز حداقل یک دقیقه لازم داشته باشد امامان مذکور باید در شبانه روز حداقل هزار دقیقه; یعنى 16 ساعت و 40 دقیقه نماز مى خوانده اند. لطفا بفرمایید چگونه چنان چیزى ممکن است و چگونه امامان مذکور در 7 ساعت و 20 دقیقه باقیمانده از شب و روز به انجام سایر کارها مانند: غذا خوردن و استراحت کردن, به امور شخصى و جامعه رسیدگى کردن و غیره مى پرداخته اند؟
(سمنان, بهمن.ق)
پاسخ :
در نماز مستحبى به راحتى مى توان در کمتر از نیم دقیقه یک رکعت نماز خواند.

گیلان, برادر ن, د
توبه کنید کافى است. و توبه این است که از کار خود اظهار پشیمانى کنید و از خداوند طلب عفو نمایید و تصمیم بر ترک گناه داشته باشید.

اصفهان, برادر ش, قاسمى
1ـ نمى توانند بردارند.
2ـ استفاده در غیر مورد مجاز جایز نیست و ضامن اجرت آن مى شوند و اگر برداشته اند باید برگردانند و اگر تلف شده است باید مثل آن را تهیه کنند و برگردانند.

کاشان, خواهر م
اگر علویه باشد مى توانید با اجازه مرجع از سهم سادات حساب کنید.

تازه هاى نشر
انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم
الف: چاپ اول:
اصطلاح نامه فلسفه اسلامى, در دو جلد, مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامى.
اهداف دین از دیدگاه شاطبى, احمد ریسونى, مترجمان: اسلامى ـ ابهرى.
حقایق پنهان[ پژوهشى از زندگانى سیاسى امام حسن مجتبى(ع](, احمد زمانى.
بلوغ دختران, به کوشش مهدى مهریزى.
سید جمال, جمال حوزه ها, جمعى از نویسندگان مجله حوزه.
اصطلاحات فلسفى, على کرجى.
جلوه ولایت ((گزارش و تحلیلى از زندگانى امیرمومنان على(ع))) عذرا انصارى.
اضبط المقال فى ضبط اسمإ الرجال, آیه الله حسن زاده آملى.
النفس من کتاب الشفا, ابن سینا, تحقیق: آیه الله حسن زاده آملى.
پول و نظام هاى پولى, بخش فرهنگى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
میزان الملوک والطوائف و صراط المستقیم فى سلوک الخلائف, سید جعفر دارابى کشفى, به کوشش عبدالوهاب فراتى.
فهرست نسخه هاى خطى کتابخانه مجلس شوراى اسلامى, ج25.
منیه الراغب فى ایمان ابى طالب, تإلیف: آیه الله طبسى نجفى, تحقیق: محمد جعفر طبسى.
احکام جوانان (روشى نو در بیان احکام براى جوانان) , محمود اکبرى.
لماذا اخترت مذهب الشیعه, تإلیف: الشیخ محمد مرعى الامین الانطاکى, تحقیق: الشیخ عبدالکریم العقیلى.
المعجم المفهرس لالفاظ احادیث بحارالانوار, ج12.
ب: تجدید چاپ:
خیر الاثر در رد جبر و قدر, (چاپ دوم).
هستى از نظر فلسفه و عرفان, (چاپ سوم).
آیین مهرورزى (چاپ دوم).
استراتژى وحدت در اندیشه سیاسى اسلام, ج1 (چاپ دوم)
دروس هیئت و دیگر رشته هاى ریاضى, ج1 (چاپ دوم)
مسائل من الاجتهاد والتقلید و مناصب الفقیه (چاپ دوم).
حکایت ها و هدایت ها در آثار شهید مطهرى, (چاپ دوازدهم).
داستان دوستان, ج2, (چاپ ششم).
پاورقی ها: