پاسخ به نامه ها






سوال:
1ـ آیا پولى که دولت به عنوان عیدى و پاداش به کارمندان مى دهد, خمس دارد یانه؟
2ـ سال مالى حقوق بگیران دولت چگونه است; یعنى از چه تاریخى مى توان سال مالى را قرار داد؟
(دزفول , جواد احمدى)
پاسخ :
1ـ طبق فتواى حضرت امام و مقام معظم رهبرى, عیدى و پاداش خمس ندارد.
2ـ ابتداى سال مالى حقوق بگیران, روز اول دریافت اولین حقوق است بنابراین اگر شما همیشه بیست و هشتم هر ماه حقوق دریافت مى کنید همان روز, اول سال مالى شماست, و در پایان سال هر چه اضافه بر هزینه سالتان اندوخته داشتید, یک پنجم آن را باید به عنوان خمس پرداخت کنید.

سوال:
1ـ چرا با وجود این که تمام انسان ها از یک تن آفریده شده اند برخى سیاه پوست و بعضى سفید پوست مى باشند؟
2ـ آیا مى توان امامان(ع) و مخصوصا امام زمان(عج) را دید یا خیر؟
3ـ زمان ورود سلمان فارسى به مکه قبل از بعثت بود یا بعد از بعثت؟
4ـ تا چه اندازه مى توان به کتاب مفاتیح الجنان اطمینان کرد با توجه به این که این جانب چند مورد آن را امتحان کرده ام و نتیجه اى حاصل نشده است؟
(آبیک, ابراهیم)
پاسخ :
1ـ سیاهى و سفیدى تابع عوامل محیطى و نژادى است.
2ـ مسلما دیدن آن حضرت(ع) براى افراد معمولى میسر نیست.
3 ـ جناب سلمان وارد مدینه شدنه مکه.
4ـ دعاها را باید به قصد رجا خواند و اما این که تجربه کرده اید و مفید نبوده است دلیل نادرستى مطلب نیست. ممکن است شرایط مساعد نبوده است.

آمل, برادر عبدالرضا. ج
دارا بودن ثروت زیاد, دلیل بر این نیست که ثروتمند محبوب خداست بلکه چه بسا ثروت زیاد موجب عذاب زیاد شود, البته اگر ثروتمند, حقوق مالى اش (خمس و زکات) را پرداخت نماید و با آن حج گزارد و به مستمندان, به ویژه اقوام, کمک نماید و ثروتش را وسیله اى براى کسب رضاى خدا و خدمت به خلق قرار دهد, این ثروت خیر است و موجب سعادت. ولى اگر آن را در مسیر باطل به کار برد و ابزار تجمل پرستى, عیاشى و اسراف قرار دهد, این ثروت شر و وسیله عذاب الهى است.

آبادان, خواهر مریم. ب
1ـ حد شرعى حجاب براى بانوان پوشش همه بدن به استثناى دو دست و صورت است, بنابراین پوشانیدن پا نیز در غیر نماز واجب است و دلیل بر حجاب, آیات قرآن و روایات معصومان (ع) است.
2ـ وقتى کسى, دیگرى را به قتل برساند, ولى مقتول ـ با نظر حاکم شرع ـ حق قصاص دارد و اگر به دیه مصالحه کرد یا عفو نمود, حق وى ساقط مى شود اما حکومت اسلامى مى تواند براى جلوگیرى از تکرار این گونه مفاسد, قاتل را تعزیر کند و حکام شرع نباید به مجرد عفو یا مصالحه به دیه, توسط ولى دم, قاتل را آزاد کنند.
3ـ هیچ دلیل عقلى یا شرعى درباره نحوست روز سیزدهم وجود ندارد و آنچه که معروف شده مطلبى خرافى و غیر عقلانى است. همین طور عطسه کردن را به فال بد گرفتن نیز مذموم است و نباید به آن اعتنا کرد.

تهران, خواهر نرگس صادقیان
از اظهار لطف شما نسبت به مجله خودتان و ارائه پیشنهادهایتان سپاسگزاریم. درباره نامزدهاى ریاست جمهورى, به سرمقاله این ماه مراجعه فرمایید.

شیراز, خواهر مهرى. م
1ـ نوروز باستانى, عیدى ملى است که اسلام نیز آن را مطلوب دانسته و کوشیده است به آن جهت معنوى بدهد از این رو در این روز, به غسل کردن, گرفتن روزه و پوشیدن پاکیزه ترین لباس ها توصیه کرده است ولى چهارشنبه سورى, مراسمى خرافى و ارتجاعى است که با هیچ منطق و استدلال عقلانى قابل توجیه نیست و الحمدلله مردم مسلمان و خردمند کشورمان نیز آن را ناپسند مى دانند, روى این جهت مطلبى که مجله ((زن روز)) در این باره نوشته عملا در خدمت احیاى سنتى نابخردانه و خرافى است و به هیچ وجه در شإن موسسه بزرگى مانند کیهان که سوابق درخشانى در دفاع از ارزش هاى فرهنگى جامعه اسلامى دارد نیست و انتظار مى رود این اشتباه جبران شود.
2ـ ولیمه براى پنج مورد مستحب است: 1ـ ازدواج 2ـ تولد فرزند 3ـ ختنه 4ـ خرید خانه 5ـ بازگشت از سفر مکه.
3ـ مهر یا صداق از سنت هاى اسلامى است که اگر در عقد ذکر نشود, پس از همبستر شدن, معادل مهر زنانى مانند او بر عهده شوهر مىآید و مطلوب ترین مبلغ مهر, مهرالسنه است. در روایت آمده است که از بد قدمى زن, مهر زیاد اوست. بنابراین اسلام به مسلمانان سفارش مى کند که در امر ازدواج آسان گیر باشند و از اصرار بر مهر زیاد پرهیز کنند.

اهواز , برادر دکتر م. بهمنش
نوشته اید از خانواده اى مستضعف بوده اید که با تلاش فراوان و کمک هاى کمیته امداد امام خمینى ـ قدس سره ـ اکنون پزشکى ماهر و داراى درآمد بالا هستید و به شکرانه این موهبت و جهت اداى دین به اسلام و انقلاب هر ماه, مبلغى از حقوق خود را به نیازمندان فامیل اختصاص مى دهید و از سایر همکاران به ویژه آنان که از خانواده هاى محروم جامعه برخاسته اند, خواسته اید که گذشته خویش را فراموش نکنند و بدانند به جاى زیاده روى و اسراف, بهتر است نیازمندان را هم در شادى خویش سهیم کنند که موجب قرب الهى و خشنودى خلق است که هم در آخرت مإجورند و هم نزد مردم محبوب. ما نیز از کار پسندیده و توصیه صوابتان تقدیر مى کنیم و موفقیت شما را از خداى بزرگ مسإلت داریم.

تهران, خواهر افسر. ع
نوشته اید((تالارهایى هستندکه افرادلاابالى آنها را براى مراسم عروسى اجاره مى کنند و شوونات اسلامى در آن جا رعایت نمى شود)).
به عنوان یک وظیفه دینى مى توانید نیروهاى انتظامى محل را در جریان قرار دهید تا با متخلفان برخورد کنند و اگر آنها کوتاهى نمودند, مراتب را به وزارت اطلاعات و در نهایت مقام هاى بالاى کشور گزارش کنید. گرچه متإسفانه دستگاه قضایى هم برخورد قاطعى با این گونه افراد ندارد و معمولا با جریمه اى اندک آنها را آزاد مى کنند, در حالى که باید این مراکز براى همیشه تعطیل شوند و گردانندگان آنان ـ که عناصر مفسدىاند و هدفى جز اشاعه فحشإ و فساد در جامعه ندارند ـ به اشد مجازات برسند.

رشت, خواهر مریم. پ
1ـ استفاده از لباس عروس و آرایش مخصوص, در شب عروسى, مانع شرعى ندارد ولى عروس و خانم هایى که داراى آرایش هستند باید خود را از نامحرم بپوشانند.
2ـ شادى و استفاده از ابزار مشروع در عروسى مانعى ندارد و مثلا دف زدن توسط زنان و در مجالس زنانه بلامانع است ولى محرمات الهى چون اختلاط زن و مرد و عدم رعایت پوشش اسلامى و رقص و مانند آن جایز نیست.

اصفهان , برادر سید حسام فلسفى
از اهتمام شما به امور جوانان و نوجوانان سپاسگزاریم, ما نیز در حد مقدور, انجام وظیفه خواهیم کرد.

زرند, برادر محمد مهدى
1ـ به مقدارى که از آنهاقرض کرده اید اگر جاى آن بگذارید خمس ندارد.
2ـ اگر عمدا آن روزه ها را خورده اید باید علاوه بر قضا کفاره بدهید یعنى براى هر روز به 60 فقیر, به هر کدام 750 گرم آرد یا نان یا گندم و امثال آن, بدهید و وقتى توانستید 60 روز را نیز روزه بگیرید.
3ـ سال قمرى براى خمس اشکال ندارد و هر سال مقدارى که باید قسط قرض ها را بدهید خمس ندارد مابقى درآمد خمس دارد و خمس را باید به مرجع تقلیدتان برسانید و بقاى بر تقلید حضرت امام هم باید براساس تقلید از مرجع زنده اعلم باشد.

تهران خواهر زهرا. م
از ارسال کارت تبریک به مناسبت سال نو, سپاسگزاریم, ما نیز سالى پربار و سرشار از معنویت براى شما و همه خوانندگان مجله, آرزو مى کنیم.

خواهر الف . ر . 395
بازگو کردن گناه, پیش هیچ کس درست نیست, تنها راه نجات, توبه یعنى پشیمانى از گذشته و تصمیم به ترک گناه است. مطمئن باشید خداوند مهربان کسى را که از روى خلوص نیت به سوى او روى آود, ناامید نمى کند. ازدواج شما هم از نظر شرعى صحیح است و مشکلى ندارد و نگرانى شما بى مورد است.
شما فقط از خداوند طلب آمرزش کنید و با عبادت و بندگى خدا, ان شإالله, رستگار خواهید شد. قدر همسر مهربان و فرزندان عزیزتان را هم بدانید, موفق باشید.

تازه هاى نشر
همراه با زائرین کعبه, محمد ابراهیم رحیمى نژاد, موسسه فرهنگى همسایه, چاپ اول.
همه چیزها آبى است (مجموعه شعر) , صادق رحمانى, ترجمه محمد الامین, موسسه فرهنگى همسایه.
محراب, یادمان چهارمین همایش سراسر نمایش بچه هاى مسجد, اثر دفتر نمایش بچه هاى مسجد, حوزه هنرى سازمان تبلیغات اسلامى.
کاروانى از شعرهاى عاشورایى, مرکز پژوهش هاى فرهنگى بنیاد شهید و انجمن ادبى شاعران انقلاب اسلامى.
ایثار و شهادت در مکتب امام خمینى(س), موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى(س).
ضیافت نور, منتخب سروده هاى شاعران شاهد, دفتر دوم, ناشر: هنر و اندیشه.
وحدت مرجعیت و رهبرى, سید على شفیعى, انتشارات اندیشه, چاپ اول.
سیماى قدس (مصلاى پیامبران), غلامرضا گلى زواره, مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامى, چاپ اول.
شمشیر و سیاست (مبارزه اسلام نبوى و اسلام اموى), صالح الوردانى, ترجمه سید محمد جواد مهرى, بنیاد معارف اسلامى, چاپ اول1375.
فریب (کاوشى در اسلام پیامبر و اسلام سیاست بازان), صالح الوردانى, ترجمه سید محمد جواد مهرى, بنیاد معارف اسلامى, چاپ اول 1375.
ندإ القدس, نشریه جنبش جهاد اسلامى فلسطین دفتر تهران.

انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم:
المعجم المفهرس لالفاظ احادیث بحارالانوار, جزء یازدهم, چاپ اول.
تفکر دینى در قرن بیستم, جان مک کویرى, ترجمه عباس شیخ شعاعى, محمد محمد رضایى , چاپ اول.
تمثیلات و تشبیهات در آثار استاد شهید مطهرى, على رضا رجالى تهرانى چاپ اول.
درآمدى بر مبانى اصطلاح نامه علوم اسلامى, مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامى, گردآورنده محمد هادى یعقوب نژاد, چاپ اول.
مدیریت اسلامى, محمد حسین ابراهیمى, چاپ اول.
سیماى کارگزاران على بن ابى طالب, جلد اول , چاپ سوم.
یک تکه نان, چاپ سوم
داستان دوستان, جلد پنجم, چاپ چهارم.
شرح خطبه حضرت زهرا(ع) جلد اول, چاپ پنجم.
ترجمه و شرح بدایه الحکمه, جلد سوم, چاپ سوم.
شب قدر, قلب ماه رمضان, ویرایش دوم.
پاورقی ها: