پاسخ به نامه ها






سوال:
خط امام یعنى چه؟ و آیا کسانى که در تقسیم بندىهاى سیاسى جزو خط امام نیستند, مخالف خط حضرت امام حساب مى شوند؟
(بندرعباس, زائر على.د)
پاسخ:
خط امام; یعنى پذیرش و حرکت در مسیر دیدگاههاى حضرت امام خمینى. امام آفتابى است که بر عالم تابیده و باران رحمتى است که بر عالم و آدم باریده, هر مسلمانى در سراسر جهان که دل در گرو دین دارد و در گفتار و رفتار, احکام نورانى دین را تنها راه نجات بشریت مى داند و هم و غمش یارى دین خدا و دشمنى با دشمنان اوست و در فکر کمک به محرومان و مستضعفان است, او پیرو خط امام است.
خط امام; یعنى خط اسلام ناب محمدى(ص), یعنى خط پیروى از ولایت مطلقه فقیه, یعنى خط ستیز با استکبار جهانى و سرمایه دارى و نظام پوشالى غرب, خط امام یعنى خط جهاد و شهادت و ایثار, و چشم و چراغ دانستن خانواده هاى شهدا و ولى نعمت شمردن امت حزب الله. یعنى خط صداقت و شرافت, ایمان و عرفان و تعبد و ولایت. با همین معیارها مى توان خط امام را از غیر آن تمیز داد.

سوال:
این جانب, سال آخر متوسطه هستم, استعدادم هم الحمدلله خوب است و به احتمال زیاد در کنکور قبول مى شوم ولى خواستگار مناسبى دارم. متدین است و تحصیل کرده, اگر قبول کنم, ممکن است به خاطر مسائل عروسى و بعد خانه دارى و امثال آن, موفق به ادامه تحصیل نشوم و اگر قبول نکنم بر خلاف حدیث شریف رفتار کرده ام که مى فرماید: ((هر کس به خواستگارى نزد شما آمد و دین و اخلاق او را پسندیدید به او زن بدهید)) لطفا بفرمایید چه باید کرد؟
(تهران, مریم. م)
پاسخ:
در صورتى که خواستگار شما موافق ادامه تحصیلتان باشد, مى توانید عقد کنید و درستان را هم ادامه دهید ان شإالله مشکلى پیش نمىآید. و اگر با مسإله اى که مانع ادامه تحصیل است مواجه شدید, مرخصى تحصیلى بگیرید, ولى به هر حال, ازدواج مقدم است و اهمیت دارد چون شما پس از پایان تحصیل هم بالاخره باید ازدواج کنید, و به هر میزان در این کار خیر سبقت گرفته شود, هم براى سلامت نفس و تقویت ایمان سودمند است و هم براى بهداشت روانى و شادابى زندگى و تندرستى فرزندان. بر خدا توکل کنید ما نیز براى موفقیت شما دعا مى کنیم.

سوال:
من مقلد مرحوم آیه الله العظمى اراکى بودم, پس از رحلت ایشان, براساس اظهار نظر تعداد زیادى از مجتهدین و علماى قم و شهرستان ها, به مقام معظم رهبرى عدول کردم ولى متإسفانه رساله ایشان تاکنون به دستم نرسیده چه باید بکنم؟
(کرمان, سید باقر.هـ)
پاسخ:
مقام معظم رهبرى بقا بر تقلید میت را در جمیع مسائل جایز مى دانند, حتى در مسائلى که تقلید در زمان حیات آن مجتهد از او تقلید نکرده است. بنابراین شما مى توانید طبق فتواى ایشان بر تقلید مرحوم آیه الله العظمى اراکى باقى بمانید و مسائل جدیدتان را هم از دفتر استفتإ معظم له در تهران یا قم سوال کنید, در ضمن ((اجوبه الاستفتإات)) که در واقع رساله ایشان است به فارسى ترجمه شده, مى توانید از کتاب فروشى ها تهیه کنید.

سوال:
1ـ آیا مى شود از مجتهد دیگرى غیر از هفت نفرى که از طرف علماى قم به عنوان مرجع معرفى شده اند تقلید کرد؟
2ـ اگر بین فتواى مرجع تقلیدى و مقام رهبرى, اختلاف باشد, تکلیف مقلدان آن مرجع چیست؟
(جهرم, بهروز, ف)
پاسخ:
1ـ اگر صلاحیت مرجعیت کس دیگرى هم از طرق شرعى که در رساله ها آمده است, ثابت شود, مى توان از او تقلید کرد ولى باید توجه داشت که صرف نوشتن توضیح المسائل دلیل بر داشتن شرایط مرجعیت نیست و در تشخیص مرجع و اعلم باید به کارشناسان دینى مراجعه کرد.
2ـ در صورت اختلاف در فتوا, در مسائل غیر حکومتى, هر کس از مرجع تقلید خودس تقلید مى کند ولى در مسائل حکومتى همه باید از ولى فقیه تبعیت کنند.

سوال:
لطفا توضیح دهید که چرا امام خمینى ـ رحمه الله علیه ـ حکومت دموکراتیک اسلامى را نپذیرفتند و فرمودند: ((جمهورى اسلامى نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد)) مگر اسلام مخالف دموکراسى است؟
(شیراز, مهران چمن خواه)
پاسخ:
مفاهیم سیاسى مانند اصطلاحات هر علم دیگر داراى بار معنایى خاصى هستند. فلسفه و اندیشه سیاسى اسلام در باب حکومت, امامت و ولایت است که در عصر غیبت از آن به حکومت اسلامى یا ولایت فقیه تعبیر مى کنند; یعنى نظام حکومتیى که مشروعیت و حق حکومتش را از خالق انسان گرفته و قلمرو اختیارات و وظایف حاکم اسلامى و مردم و حقوق متقابل این دو را شریعت مقدس بیان فرموده است. اما حکومت دموکراتیک یعنى حکومتى که حق حکومتش را از انتخاب کنندگان گرفته است و فراتر از آراى آنها, مرجع دیگرى به رسمیت شناخته نشده به عبارت دیگر همان تعریف قدیمى دموکراسى یعنى حکومت مردم بر مردم, چه در شکل سنتى آن یعنى نظام چند حزبى یا در قالب سیستم دو حزبى که دیدگاه کارل ریموند پوپر است و اکنون در آمریکا و انگلیس به این شیوه عمل مى شود. بنابر این حکومت دموکراتیک اسلامى اولا: اصطلاحى جعلى است و در فلسفه سیاسى چنین عنوانى وجود ندارد, ثانیا: اگر هم گفته شود مفهومى التقاطى است که نه این است و نه آن, متإسفانه حتى برخى از خودىها هم متوجه نیستند که حکومت اسلامى, نظامى حکومتى در قبال سایر نظام هاى حکومتى عالم است و هویتى مستقل و مغایر با آنها دارد یعنى با این که در نظام حکومتى دینى حتى ولى فقیه هم به اصطلاح با دموکراسى غیر مستقیم انتخاب مى شود, و مقبولیت نظام در صورتى است که مردم آن را پذیرفته باشند ولى مشروعیت و حق حکومتش از ناحیه امام زمان(عج) است.

سوال:
1ـ انجام کارهایى مانند شعبده بازى و تردستى رایج در برنامه هاى تلویزیون و مراسم هاى جشن و شادى جایز است یا خیر؟
2ـ رقصیدن زن در مراسم عروسى در بین دیگر زنان اشکال دارد یا خیر؟
3ـ چنانچه یک زن احتمال دهد فیلم و یا عکس گرفته شده از او در عروسى خود یا اقوام نزدیک مورد مشاهده نامحرم قرار مى گیرد آیا باید از رقصیدن و بى حجابى خوددارى کند؟(گرمسار: م.م)
پاسخ:
1ـ شعبده و تردستى اگر براى فریب باشد جایز نیست.
2ـ رقص در هر حال مورد اشکال است به جز رقص زن براى شوهر خود.
3ـ اگر زن یقین داشته باشد نامحرم او را مى بیند باید خود را بپوشاند وگرنه لازم نیست.

کرمان : خواهر م. ب. م. ت. الف
شما بیش از حد مبالغه کرده اید. ممکن نیست کودکى به آن سن و سال این همه گناه داشته باشد و هر چه باشد مستوجب این همه یإس و نومیدى نیست. به هر حال هر چه باشد با توبه قابل جبران است. و در مورد ازدواج, دلیل باطل بودن عقد را ننوشته اید تا اظهار نظر شود. وظیفه اى در مورد گذشته ندارید به جز توبه و انجام واجبات گذشته اگر ترک شده است. مطمئن باشید تصورات شما درباره گذشته خودتان نادرست است.

یزد, برادر یزدانى راد
مرقوم فرموده اید: ((لازم است در مقابل شاهان ستمگر شاهان عادل و آزادى خواهى را چون انوشیروان ساسانى و کوروش هخامنشى قرار دهیم تا باعث افتخار مملکت خود شویم نه این که مملکت خود را بدون تمدن نشان بدهیم و بگوییم ایران فقط پس از حمله اعراب به ایران آباد و با تمدن گشته است)).
در این که ایران کشورى با تمدن و قدمت درخشان تاریخى است, جاى گفت و گو نیست و اتفاقا علت پذیرش اسلام و تشیع و جانبازى ایرانیان در دفاع از حریم ولایت, فرهنگمند بودن این مردم بزرگوار است ولى این مطلب هیچ ربطى به شاهنشاهان ندارد, اگر به منابع دست اول تاریخ ایران مراجعه کنید, درخواهید یافت که نه کوروش آن چنان بوده است که در کتاب هاى درسى رژیم فاسد پهلوى القا مى کردند و نه انوشیروان عادل, و بى استثنا تمام شاهان فاسد بوده اند. بلى اگر خود شاهان را با هم مقایسه کنید, کوروش و داریوش به مراتب بهتر از شاهان ذلیل قاجار و بى کفایت پهلوى هستند که با قراردادهاى ننگین بخش هایى از سرزمین ایران را از پیکرش جدا کردند. و بهتر است بدانید حتى بسیارى از مستشرقین گفته اند: جذبه معنوى اسلام, ایران را فتح کرد; نه شمشیر اعراب.

تهران, برادر کامران الف
سوال فرموده اید ((چگونه ممکن است دو جریان با دو شعار متضاد با هم ائتلاف کنند, یکى سیاست موسوم به تعدیل را سم مى داند و یکى معتقد است راه نجات است. این دو چگونه قابل جمع هستند؟))
با توجه به این که این جریان ها داراى مطبوعات و سخنگو هستند, شما مى توانید دیدگاهتان را براى آنها ارسال کنید و از نمایندگانشان پاسخ بخواهید.

زرند ساوه, برادر شعبان على دلپسند
نسخه دوم مقاله حضرت عالى واصل شد لطفا در مکاتبات بعدى, نسخه اصلى را ارسال فرمایید.

فریدون شهر, برادر ابراهیم کلب على
دلیل شیعیان درباره کیفیت وضو گرفتن, روایات ائمه معصومین ـ علیهم السلام ـ است براى پاسخ به بقیه سوالات اعتقادى به ((تفسیر نمونه)) و براى سوالات تاریخى به ((فروغ ابدیت)) مراجعه فرمایید.

تهران, خواهر مریم کاظمى
معمولا پاسخ سوالاتى در مجله چاپ مى شود که یا داراى فایده همگانى باشد یا نویسنده نامه, آدرس ننوشته و تنها راه مکاتبه از طریق درج در مجله است, یا این که پاسخ بسیار کوتاه باشد, ولى بیش از 90 درصد پاسخ هابه صورت خصوصى و به آدرس خوانندگان ارسال مى شود.

تهران, موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان
ضمن ارسال خبرنامه داخلى شماره 5, خواسته اند که در مجله اشاره به این موسسه و کودکان تحت پوشش آن بشود و نوشته اند که این موسسه خیریه محتاج هرگونه پشتیبانى افراد خیر جامعه است ما نیز براى این عزیزان آرزوى موفقیت داریم.

بیرجند, کتاب خانه مسجد الرضا(ع)
متإسفانه کتاب هاى مورد درخواست شما در اختیار مجله نیست.

محضر انور گل آقا و اصحاب و اذناب
شرح مذاکرات در گوشى آبدارخانه, در خصوص سیصد شمارگى هفته نامه گل آقا, عزل وصول بخشید, ضمن تبریک, موفقیت آن جنابان را در عرصه مطبوعات گل آقایى از خداى بزرگ خواستاریم. ایام عزت مستدام باد.

اصفهان: برادر شاهد, ن دانشجوى فوق لیسانس الهیات
مقاله کوتاه ((نظرى به انقلاب حضرت مهدى(عج))) دریافت شد با تشکر, منتظر آثار پربارتر شما هستیم.

فرماندارى شهرستان قوچان
مرقوم داشته اند که بزرگداشت مقام حضرت آیه الله آقانجفى قوچانى در شوراى اجتماعى شهرستان یاد شده به تصویب رسیده و مقدمات کار براى برگزارى مراسم یادمان آن فقید بزرگوار در آینده فراهم شده است, ضمن تقدیر از این اقدام پسندیده, لازم به ذکر است که مرحوم آقانجفى از مولفان اندیشمند بوده اند که آثار و تإلیفاتشان به 11 جلد مى رسد که معروف ترین آنها: ((سیاحت شرق)) است که درباره زندگى نامه و سفرنامه معظم له مى باشد و ((سیاحت غرب)) که در باب سرنوشت ارواح بعد از مرگ است.

تذکرات:
1ـ در شماره 182 بهمن 1375, مقاله ((امام خمینى (ره) در پژوهشهاى غربى)), ص 28, عبارتCharismatic Leadership) ), روش رهبرى افسونگر ترجمه شده بود, ولى درست آن ((روش رهبرى با جذبه روحانى)) صحیح است که بدین وسیله اصلاح مى شود و از جناب دکتر ملایرى به خاطر تذکر متشکریم.
2ـ هم چنین در همان شماره, با عنوان مفاتیح ترنم, ص46, شعر ((شب قدر, شب على(ع))) از آقاى احمد مضطرزاده و شعر ((زیستن)) از آقاى على رضا فولادى است.
3ـ طرح روى جلد شماره 182, از آقاى محسن زمانى است.
پاورقی ها: