پاسخ به نامه ها






سوال:
1ـ دو سجده مرغمتین چه هستند و نحوه عمل به آنها چگونه است؟
2ـ بعد از نماز مغرب, خواندن نماز غفیله ارجح است یا نافله و آیا مى توان نافله را عمدا به وقتى غیر از وقت خود موکول کرد و بعدا آن را به جاى آورد؟
3ـ در هنگام وضو خشک بودن تمام نقاط بدن که آب به آنها مى رسد لازم است یا باید به مقدارى باشد که آب وضو حـس شود و بر آن آب برترى داشته باشد؟
4ـ آیا به پولى که به بانک مسکن براى گرفتن وام در چند سال دیگر مى سپاریم خمس تعلق مى گیرد؟
5ـ آیا به پولى که جوانان براى خرج ازدواج و خرید خانه کنار مى گذارند خمس تعلق مى گیرد؟(زواره اصفهان, ا.خ)
پاسخ:
1ـ دو سجده مرغمتین همان دو سجده سهو است.
2ـ نافله مهمتر است و اگر به تإخیر افتاد هر چند عمدا قضاى آن نیز مستحب است.
3ـ خشک بودن عضو قبل از شستن در وضو لازم نیست.
4 و 5ـ هر دو مورد خمس دارد.

سوال:
1ـ نظر اسلام را در مورد شغل زرگرى (طلافروشى) که امروزه در بازار رایج است بیان کنید.
2ـ طرز محاسبه اموال یک مغازه, سر سال در شرایطى که وسایل مغازه خیلى زیاد و مقدارى طلب و بدهکارى نیز داشته باشد, چگونه است؟
3 ـ اگر شخصى واجبات خود را انجام داده و بعدا متوجه شده اشتباه به جاى آورده (در خصوص حکم مسافر و غیر مسافر) حکم چیست؟
4ـ اگر به خانه اى چیزى غیر قانونى و غیرشرعى مى رسد, استفاده از آن براى زن و فرزندان چگونه است؟
5ـ شرکت در مراسم عروسى و امثال آن اگر احتمال گناه و خطا در آن جا باشد چه حکمى دارد؟(تهران, الف)
پاسخ:
1ـ با رعایت احکام شرعى اشکالى ندارد.
2ـ اگر سرمایه مخمس باشد سر سال خمس بالا رفتن قیمت اجناس را منهاى بدهکارى بپردازید.
3ـ اگر اصل شکسته شدن نماز مسافر را مى دانسته و در مورد خاص خود جاهل به مسإله بوده است و اشتباه خوانده باید نماز را دوباره بخواند.
4ـ نباید از آن استفاده کنند.
5ـ احتمال مضر نیست ولى اگر علنا گناه مى شود نباید حاضر شوند.

سوال:
1ـ اگر در حین نماز از بینى نمازگزار خون بیایدتکلیف چیست؟واگرهمین عمل خون ریزى بینى در هنگام گرفتن وضو و موقع کشیدن مسح پا باشد, وضو چه حکمى پیدا مى کند؟
2ـ اگر فردى مبلغى پول در بانک بگذارد و پس از گذشت یک سال این پول را هزینه ازدواجش بکند و به علت نیاز, خمس آن را ندهد آیا این, به معنى شروع زندگى با مال مخلوط به حرام است و اگر لباسى با این پول بخرد و نماز بخواند نمازش چه حکمى پیدا مى کند و اگر قصد دادن خمس آن را در آینده داشته باشد چگونه است؟ (تهران, ع. کلانترى)
پاسخ:
1ـ اگر بدن یا لباس او نجس شده است و خون بیش از دو ریالى است تقریبا و وقت تنگ نیست باید نماز را بشکند و پس از تطهیر دوباره بخواند و اما اگر در حال وضو باشد و موجب نجاست مواضعى که مى خواهد بشوید یا مسح کند نشود ضررى به وضوى او نمى زند.
2ـ ضامن خمس است و هر معامله اى که با آن مال بکند نسبت به یک پنجم آن فضولى است و باید از حاکم شرع اجازه بگیرد وگرنه مالک همه آن نمى شود و از جمله لباسى است که مى پوشد و به همین دلیل نماز او با آن لباس باطل است. و قصد دادن خمس آن در آینده تإثیرى ندارد.

سوال:
لطفا درباره حدیثى که مى فرماید: ((پسرنعمت)) است و ((دختر رحمت)) توضیح بفرمایید و فرق میان نعمت با رحمت در چیست؟(تهران, پورکاظمى)
پاسخ:
بر فرض صحت روایت, ممکن است منظور این باشد که پسر از وسایل آسایش و رفاه انسان است زیرا به او در شوون زندگى کمک مى کند و نعمت به معناى نرمى و آسایش است. و اما رحمت بودن دختر شاید به این لحاظ باشد که تربیت او به خاطر فرمان خدا و جلب رحمت اوست.

سوال:
1ـ آیا افق شرعى که توسط رسانه هاى خبرى تعیین و اعلام مى شود صحیح مى باشد و مورد تإیید است؟
2ـ آیا نماز اول وقت بهتر است یا نماز جماعتى که احیانا کمى از اول وقت خارج شود؟
(ایوانکى, نور محمدى)
پاسخ:
1ـ معیار دخول وقت واطمینان شماست.
2ـ نماز جماعت ولو با تإخیر بهتر است.

سوال:
1ـ در این حدیث ((ان الله یبغض العبد الفارغ)) که از رسول خدا است یا در روایات دیگرى که بى کارى مبغوض شمرده شده, منظور از بى کارى چیست؟ آیا خوابیدن, حرف زدن, فوتبال بازى کردن و امثال اینها هم کار محسوب مى شود؟ یا منظور از کار فقط درس خواندن و سر کار ادارى رفتن و بقالى و نجارى و امثال اینهاست؟ ضمنا توضیح دهید که آیا بى کارى حرام است یا نه و چه حکمى دارد؟
2ـ کسى که به علتى مادرش را آزرده است, آیا همین که بعد از این او را ناراحت نکند کافى است؟ یا این که باید معذرت خواهى هم بکند و یا دست و پاى مادرش را ببوسد.
3ـ آیا گریستن در سوگ شهادت حضرت سید الشهدإ(ع) و یا سینه زنى و نوحه خوانى در مراسم عزادارى واجب است؟ انسان چگونه مى تواند بفهمد که دوستى و ولایت اهل بیت را دارد یا خیر؟
4ـ توبه چیست؟ آیا گریه و استغفار کردن هم جزو توبه است؟ انسان اگر گناهى کرد تا چه مدت بعد از آن باید آن گناه را ترک کند یا تکرار نکند تا مطمئن شود که توبه کرده؟
5ـ آیا انجام هر کارى که خلاف قانون و مقررات باشد حرام است؟ مثل این که کسى به جاى دیگرى امتحان بدهد.
6ـ آیا تصور گناه و فکر کردن درباره گناه هم حرام است؟
7ـ در رساله آیه الله اراکى مسإله 1393 داریم; حاضر نشدن به نماز جماعت از روى بى اعتنایى جایز نیست... از روى بى اعتنایى یعنى چه؟
8ـ دروغ و غیبت چیستند و هر کدام در چه مواردى جایز هستند؟
9ـ آیا اطاعت از پدر و مادر به غیر از مواردى که امر به معصیت کنند واجب است؟
10ـ موسیقى مطرب که حرام است چه نوع موسیقى است؟ آیا گوش کردن به موسیقى ها و ترانه هایى که از صدا و سیما پخش مى شود جایز است؟(تهران, ج.ز)
پاسخ:
1ـ منظور از آن حدیث این نیست که انسان هیچ وقت بى کار نباشد و نخوابد و ورزش نکند بلکه منظور این است که انسان کارى داشته باشد که با آن به جامعه خدمت کند و نفقه خود و افراد تحت تکفل خود را به دست بیاورد و البته اگر کسى بتواند کار کند و بى کار بماند و در نتیجه نفقه افراد واجب النفقه خود را نپردازد گناهکار است.
2ـ باید به هر نحو ممکن مادرش را راضى نماید.
3ـ گریستن و عزادارى براى سیدالشهدإ ـ علیه السلام ـ مستحب است ولى اصل تشکیل و برقرارى این شعایر ممکن است واجب کفایى باشد. ولایت اهل بیت به معناى پیروى از آنهاست.
4ـ انسان باید براى هر گناهى توبه کند و توبه عبارت است از اظهار پشیمانى و درخواست عفو و تصمیم بر ترک گناه و اصلاح گذشته.
5ـ باید مقررات را رعایت کرد.
6ـ فکر گناه, گناه نیست ولى سزاوار است انسان از آن اجتناب کند تا به خود گناه کشیده نشود.
7ـ یعنى از روى سبک شمردن نماز جماعت.
8ـ دروغ یعنى سخن خلاف واقع گفتن و غیبت یعنى بدگویى از دیگران در غیاب آنها. دروغ در مواقع ضرورت یا براى اصلاح بین مردم جایز است و غیبت هم در مواردى جایز شده که تفصیل آن در این جا نمى گنجد.
9ـ بلى اگر امر آنها از روى شفقت باشد اطاعت آن واجب است.
10ـ موسیقى مناسب مجالس لهو و عیاشى حرام است. یعنى موسیقیى که افراد لاابالى در مجالس فسق و فجورشان آن جور مى نوازند و تشخیص آن با خود شماست.

سوال:
1ـ خاک مخصوص تیمم از چه راهى باید تهیه شود و با چه خاکهایى تیمم جایز است؟
2ـ در میان موارد زیر صحت و سقم مطالب و خرافى بودن آن را تعیین فرمائید: شگون و میمنت داشتن ساعت و روز براى اسباب کشى و یا ازدواج و یا مسافرت و... به هم زدن آش نذرى براى رفع حاجت, گره زدن سبزى در روز سیزده بدر, عطسه و دلالت آن بر صبر کردن, وجوب پختن آش پشت پا براى مسافر و یا سرباز, دود کردن اسپند براى جلوگیرى از چشم زخم, ریختن آب پشت سر مسافر, حرمت و یا کراهت خوردن گوشت روى استخوان, گناه داشتن بریدن نان با چاقو و یا قیچى و یا این که انسان از نسل میمون است و مطالب بسیارى از این قبیل؟(مشهد, اذانگو)
پاسخ:
1ـ بر هر خاک پاک مى توان تیمم کرد.
2ـ تمام آنها خرافات است به جز این که در مورد مسافرت و ازدواج روایاتى آمده است که روزهایى خوب و روزهایى نامناسب است گرچه صحت آنها مورد اشکال است. و خوردن تمام گوشت اطراف استخوان نیز در بعضى روایات نهى شده است زیرا حیوانات از آن استفاده مى کنند که البته امروز مورد ندارد و بریدن نان با چاقو نیز نهى شده است, و اما این که انسان از نسل میمون است از گفته هاى داروین است و شواهد علمى با آن موافق نیست. بقیه مطالب نامربوط است.

تهران خواهر م. ج
اگر توبه جدى و واقعى کنید خداوند مهربان مى پذیرد ان شإالله. و اگر تقوى را پیشه کنید و در این راه مجاهدت نمایید راههاى هدایت و زندگى سالم را خدا به شما نشان خواهد داد ان شإالله. در رحمت خداوند هرگز بسته نخواهد شد.

برادر مجید امینیان (مشهد)
مرقوم داشته اید: ازدیاد بى رویه جمعیت ایران, مساوى با فقر و فلاکت است و توصیه فرموده اید که برنامه کنترل جمعیت باید در سه بخش ذیل اجرا شود:
1ـ تبلیغات وسیع توسط رسانه ها در سراسر کشور.
2ـ ایجاد محدودیت براى کسانى که توصیه هاى کنترل جمعیت را رعایت نمى کنند.
3ـ تشویق مردم بدین مهم و آسان بودن تهیه وسایل پیش گیرى.
در مجله پاسدار اسلام نیز تاکنون در این باره, مقالاتى منتشر شده است و بعدا نیز این بحث پى گیرى خواهد شد.

برادر عبدالمنتظر تقدسیان(مشهد)
پیشنهاد داده اید کتاب هاى بسیارى از بزرگان در کتابخانه ها بلااستفاده مانده, و احیانا در حال از بین رفتن است, لذا مناسب است با احیا و تجدید چاپ, این آثار گرانبها, در اختیار اهل مطالعه قرار گیرند.

برادر محمد. ک. (فریدون شهر)
در صورتى که مجتهدى داراى شرایط تقلید باشد, مى توان از وى تقلید کرد, حتى اگر خودش منع کند و بگوید از من تقلید نکنید, چون معیار در تقلید, دارا بودن شرایط است, نه رضایت مرجع تقلید.
در مورد پرداخت وجوهات شرعى مى توانید به نمایندگان مقام معظم رهبرى در منطقه (کسانى که نمایندگى رسمى دارند و شناخته شده باشند) مراجعه کنید.
شماره تلفن استفتإات معظم له در قم بشرح ذیل است:
743232 ـ 743333 ـ 742222

برادر على رضا اباذرى(دانشگاه یزد) براى مکاتبه با نویسندگان مجله پاسدار اسلام, مى توانید مطالبتان را به آدرس قم, ص پ 37185/777 ارسال فرمایید.

از ارائه نظریات, پیشنهادها و راه حل هاى برادران:
سید محمد ساجدى (تهران), على فلاح (هفت تپه), سید محمد على علوى (تهران) صمیمانه سپاسگزاریم.

فهرست کتاب هاى ارسالى انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم به دفتر مجله:
فرهنگ کامل خاورشناسان, عبدالرحمن بدوى, واحد ترجمه, چاپ اول.
المعجم المفهرس لالفاظ احادیث بحارالانوار, ج8, تدوین مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامى, چاپ اول.
نخبه البیان فى تفضیل سیده النسوان, سید عبد الرسول شریعتمدارى جهرمى, چاپ اول.
اقتصاد در قرآن, محمد حسین ابراهیمى, چاپ اول.
البهجه المرضیه فى شرح الالفیه, جزء اول, چاپ اول.
المدخل الى تعلم المکالمه العربیه, (جزء اول, دوم و چهارم), چاپ چهارم, سیماى فرزانگان, چاپ نهم اخلاق در بازار, چاپ دوم, احکام بانوان, چاپ شانزدهم 114 معماى قرآنى, چاپ پنجم بحث آزاد در اسلام, چاپ سوم مجموعه مقالات آیه الله حسن زاده آملى, چاپ سوم هزار موضوع, هزار آیه, چاپ سوم با کاروان حج, چاپ دوم کشف المحجه لثمره المهجه, چاپ دوم نحوروان, ج اول, چاپ سوم.
براى تهیه به آدرس مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى ص پ917, مکاتبه شود.

کتاب هاى رسیده دیگر:
سیماى لارستان, صادق رحمانى; لارستان و جنبش مشروطیت, دکتر محمد باقر وثوقى از انتشارات موسسه فرهنگى همسایه.
ـ چشمه در بستر, سید مسعود آقایى; درآمدى بر اسلام, توسعه و ایران, سلیمان خاکبان, انتشارات حضور.
ـ آشنایى با دائره المعارف الحسینیه, حاج شیخ محمد صادقى کرباسى, نشر مدین.
ـ نوادر لرستان, زندگى نامه اخوان شهید, سید نور الدین و سید فخرالدین رحیمى, نمایندگان مجلس شوراى اسلامى, به کوشش سید حمید جهان بخت.
پاورقی ها: