نامه هاى رسیده






خواهر صالحه صادقى (تهران)
با تشکر از ارسال دیدگاه هایتان توجه شما را به نکات زیر جلب مى کنیم:
1 ـ در تحلیل هر پدیده و جریان سیاسى ـ اجتماعى, لازم است همه جوانب امر در نظر گرفته شوند, هیچ کس در این عالم به استثناى معصومان(ع) خالى از عیب و ایراد نیست و باید نکات مثبت و منفى را بر روى هم حساب کرد.
2 ـ همان طور که حمایت و دفاع یک جانبه از هر گروهى نادرست است, به یک چوب راندن نیروهاى منسوب به انقلاب اسلامى نیز غیر آزموده است; به ویژه آن که به فرموده حضرت امام خمینى ـ قدس سرهـ عالم محضر خداست و باید در نسبت دادنها جانب احتیاط را از کف نداد. صادق آل محمد(ص) مى فرمایند: ((آبروى مومن از کعبه بالاتر است.))
3 ـ تإیید و تکذیب, از هر جریانى, باید وابسته به میزان پاىبندى آن, به اصول اسلام و انقلاب باشد.
4 ـ خلاصه کلام آن که مطالب شما به سه دسته تقسیم مى شوند:
1 ـ انتقاداتى که به جاست و لازم است, مسوولان امر در اصلاح آنها بکوشند و اتفاقا این موارد در بیانیه کسانى که مورد انتقاد شما هستند, آمده است.
2 ـ مطالبى که ما دلیلى بر تإیید یا رد آنها نداریم!
3 ـ شایعات و تبلیغاتى که خلاف واقع است و بهتر است از مراجع معتبر, صحت و سقم آنها احراز شود, آن گاه کسانى به آنها نسبت داده شوند.

برادر محمد.ن(دانشکده پزشکى اراک)
کسانى که در مسیر عرفان عملى قرار مى گیرند, البته باید مراحل عرفان نظرى را گذرانده باشند و در مراحل عرفان عملى از مدد استادى واقعا عارف برخوردار شوند. ولى دین اسلام بسان باران رحمتى است که بر دشت و هامون مى بارد و هر کس به اندازه توان و قابلیت خود از آن بهره مى گیرد. برخى از علمإ معتقدند: با رعایت سه اصل مى توان به مقامهایى رسید:
1 ـ مصرف لقمه حلال;
2 ـ انجام دادن فرایض و تکالیف;
3 ـ اداى نماز شب. در حدیث شریف هم آمده است که خداوند مى فرماید: بندگان با نوافل و مستحبات به من نزدیک مى شوند. البته مطالعه کتب اخلاقى سودمند مانند کتابهاى حضرت امام خمینى و جلد سوم و چهارم (ترجمه) اصول کافى در زمینه شناختن صفات رذیله و حسنه بسیار مطلوب است.

برادر روحانى (تهران)
با تشکر از حساسیت شما نسبت به داستان پردازش شده ((در انتظار رویت خورشید)) مإخذ این حکایت, کتاب ((کمال الدین و تمام النعمه)) است و حتى اگر بخشهایى از این روایت مورد مناقشه باشد دلیل بر رد تمام آن نیست, حتى فقها نیز در ابواب فقهى هیچ گاه صدر روایتى را به خاطر ضعف ذیل, یا ذیل آن را به خاطر ضعف صدر, رد نمى کنند.

برادر احمد باقریان (جهرم)
جناب عالى در قسمتى از نامه خود مرقوم فرموده اید: ((لیکن سوگمندانه با صراحت کامل باید اعتراف کرد که براى معرفى صحیفه سجادیه, تاکنون, فعالیت در خور توجهى صورت نگرفته و حتى ترجمه گویایى به زبان روز از این کتاب مقدس وجود ندارد)) و از مجله پاسدار اسلام خواسته اید تا پیشنهادتان را در این باره منعکس کنند و آن این است کنگره اى مانند کنگره نهج البلاغه و بنیادى مانند بنیاد نهج البلاغه, پدید آید تا این اثر گرانسنگ به جهان امروز, معرفى شود.

خواهر سیده سمیه مجاهد الموسوى (بندر ماهشهر)
از لطف شما نسبت به مجله پاسدار اسلام متشکریم. در نامه شما آمده است که ((شهیدان رفتند و جان خود را در راه اعتلاى دین فدا کردند و اینک نوبت ماست که راه آنها را ادامه دهیم)) و از نسل جوان خواسته اید که ادامه دهنده این راه درخشان باشند و از متولیان امور فرهنگى خواسته اید که در ارائه برنامه هاى مطلوب براى نسل جوان کوتاهى نکنند. ان شإالله که توصیه شما را جدى بگیرند. موفق باشید.

برادر على عباسى (قم)
همان طور که فرموده اید متإسفانه بسیارى از خودیها هم نسبت به مظاهر فرهنگ بیگانه از حساسیت کافى برخوردار نیستند, از جمله چاپ عکسهاى شاگردان ممتاز در مطبوعات با کروات و پاپیون ـ که از شعائر مذهبى مسیحیان است ـ و عجیب این که در یکى از روزنامه هاى صبح با این که طى چند مقاله از ورود واژه هاى بیگانه به زبان فارسى شکوه مى کند, بدون توجه, خود مروج نمادهاى دیگرى از همین فرهنگ بیگانه است.

برادر مرادى (شهررى)
از پیشنهادات و توصیه هاى شما سپاسگزاریم و مراد از دو جریان مورد اشاره در سرمقاله ش175, دو دیدگاهى بود که یکى شتاب در توسعه و تعدیل را پیشه خویش ساخته و دیگرى به اقتصاد دولتى گرایش دارد و على رغم شعارهاى متضاد, در عمل به وحدت رسیده اند!

برادر محمد معصومیان (اسلامشهر)
آدرس دفتر مقام معظم رهبرى در تهران و تلفن دفتر استفتإات معظم له در قم, در شماره 176, ص 43 آمده است, مراجعه فرمایید.

مجمع مرکزى قاریان و حافظان قرآن مجید (رودسر)
با سلام و آرزوى موفقیت آن عزیزان, متإسفانه ملزومات تبلیغى مورد درخواست, در اختیار مجله نمى باشد.

برادر عطإ الله پیروزى (کرمانشاه)
تراشیدن ریش به احتیاط واجب جایز نیست و فرقى بین روشهاى مختلف نیست.

برادر داوود شفیعى (اصفهان)
داماد زن دوم محرم زن اول نیست, ولى پسر او با آن زن محرم است.

برادر سید حمید بیات غیاثى (بیجار)
در غسل, رو به قبله بودن لازم نیست.

برادر عباس صالح آبادى (قم)
پاره اى از فلاسفه مغرب زمین گفته اند: ((قدرت و سلطه, فساد مىآورد)). این مدعا, دستاویز گروههاى سیاسى شده و معمولا هر گروه که قدرت را در دست بگیرد, توسط گروه اقلیت, بدین امر متهم مى شود ولکن این مدعا, نه از دیدگاه نظرى و فکرى راست مى افتد و نه عملى; اما از زاویه نظرى درست نیست, چون قدرت بسان شمشیر دو لبه اى است که هم مى توان به وسیله آن اصلاح کرد و هم افساد. در عمل نیز اگر قدرت در دست على(ع) قرار گیرد, جز در راه اجراى عدالت به کار نمى رود و اگر در کف معاویه افتد, جز ستم از آن بر نمى خیزد, با همین قدرت, رضاخان, کشف حجاب و هتک شریعت کرد و با همین قدرت امام خمینى ـ قدس سره ـ به حمایت از دیانت و عدالت پرداخت. به علاوه اگر به واقع, قدرت فسادآور است, پس این همه کشمکشهاى سیاسى ـ حتى در میان گروههاى اسلامى ایران ـ براى چیست؟ مگر غیر از این است که هر کس مى خواهد با به دست گرفتن قدرت, به اجراى برنامه هاى مورد نظر خود بپردازد؟ و آیا معقول است که این حضرات براى افساد, این همه سرمایه گذارى کنند؟ بلى انسانهاىضعیف النفس,باداشتن قدرت, زمینه وسوسه افسادشان بیشتر مى شود.

برادر محمود. س (اصفهان)
با سلام و آرزوى موفقیت و سلامتى براى شما.
با خواهر زن نمى توان ازدواج کرد ـ نه به طور موقت و نه دائم ـ مگر پس از طلاق دادن همسر و تمام شدن عده, اگر طلاق رجعى باشد, یا فوت او.

برادر م. ن. ر (تهران)
روزه آن روز صحیح است.
پاورقی ها: