سردبیر
((السلام علیک یا ثارالله وابن ثاره و الوتر الموتور, السلام علیک و على الارواح
التى حلت بفنائک))
در سال شصت و یکم هجرى, کاروانى از اهل بیت رسول الله(ص), مسیر حرکتش را از
مکه به نینوا تغییر داد تا مسیر تاریخ انسان و ایمان را دگرگون سازد و به بشریت
بیاموزد که انسان, آزاد آفریده شده و حصار جبر تاریخ درهم شکستنى است و ارزش
زندگى به ایمان و پیکار در راه آن است.
تاکنون درباره ماهیت قیام امام حسین(ع) و فلسفه آن از نظرگاههاى متفاوتى سخن
گفته اند: برخى آن را تراژدى رقت بارى از حدیث خیانت میزبانان کوفى بر میهمانان
حجازى, از پاک ترین خاندان عالم, تفسیر کرده اند; پاره اى آن را حرکتى عارفانه و
وفا به پیمانى دیرین براى قربانى در محضر رفیق اعلى دانسته اند; شمارى انگیزه آن
را امر به معروف و نهى از منکر و اصلاح امت رسول خدا(ص); بعضى آن را جریانى عقلانى
و هوشمندانه مبتنى بر داده هاى سیاسى و در راستاى سرنگونى حکومت ستمگر یزیدى و
تشکیل حکومت اسلامى تلقى کرده اند و عده اى شهادت امام حسین(ع) را تنها چاره
برافکندن ابر تیره ستم و غبارگیرى از آیین پاک محمدى دانسته اند, ولى واقعیت این
است که حادثه اى آن سان سترگ از مردى آن گونه عظیم, تحمل این همه تفسیر و بیش از
آن را نیز داراست, با این همه مى توان گفت: ترجمان حرکت قهرمانان قیام شورانگیز
طف, آن است که هدف از آفرینش انسان, نیل به عبودیت و پرستش آفریدگار عالم و رها
شدن از قید و بند همه مظاهر شرک و بت پرستى است و آن گاه که این هدف دستخوش
تحریف گردد و انسانیت به زنجیر بندگى کشیده و ارزشها به ضد ارزشها تبدیل شود
بناچار باید در راه تإمین آن, حماسه حسینى را پدید آورد و آگاهانه تا مرز
شهادت تاخت, گرچه به بهاى قربانى کردن سید شهیدان و وارث پیامبران فرجام یابد.
از آن جا که قیام عدالت خواهانه فرزند دلبند پیامبر, ندایى برخاسته از فطرت
آدمى و شیوه اى نو در مبارزه بود, مبدإ نهضتهاى اسلامى و حتى بسیارى از قیامهاى
غیر اسلامى چون نهضت آزادى هندوستان قرار گرفت. حضرت امام خمینى نستوه نیز با
بهره گیرى از قیام عاشورا, شالوده انقلاب اسلامى را پى افکند و دو ماه محرم و صفر
به عنوان حساسترین مقطع از انقلاب اسلامى در تاریخ معاصر رقم خوردند.
عاشورا و محرم تنها تذکار یک فاجعه و پاسداشت نام و یاد قربانیان بلند مرتبه
آن نیست, بل تجدید پیمان با امامت و عدالت و همایش بزرگ آزادى خواهان مومن در
سراسر جهان و شرکت در حماسه جاوید کربلاست.
((پاسدار اسلام)) با بضاعتى مزجات این شماره را به عنوان ویژه نامه یادمان
عاشورا و محرم تدارک دیده و به پیشگاه آن امام همام تقدیم مى نماید و از آستان
مقدسش عذر تقصیر به جا مىآورد. ((اللهم ارزقنا شفاعه الحسین یوم الورود و ثبت
لنا قدم صدق عندک مع الحسین و إصحاب الحسین الذین بذلوا مهجهم دون الحسین(ع)))
والسلام
پاورقی ها: