حماسه جاوید





سردبیر

((السلام علیک یا ثارالله وابن ثاره و الوتر الموتور, السلام علیک و على الارواح التى حلت بفنائک))
در سال شصت و یکم هجرى, کاروانى از اهل بیت رسول الله(ص), مسیر حرکتش را از مکه به نینوا تغییر داد تا مسیر تاریخ انسان و ایمان را دگرگون سازد و به بشریت بیاموزد که انسان, آزاد آفریده شده و حصار جبر تاریخ درهم شکستنى است و ارزش زندگى به ایمان و پیکار در راه آن است.
تاکنون درباره ماهیت قیام امام حسین(ع) و فلسفه آن از نظرگاههاى متفاوتى سخن گفته اند: برخى آن را تراژدى رقت بارى از حدیث خیانت میزبانان کوفى بر میهمانان حجازى, از پاک ترین خاندان عالم, تفسیر کرده اند; پاره اى آن را حرکتى عارفانه و وفا به پیمانى دیرین براى قربانى در محضر رفیق اعلى دانسته اند; شمارى انگیزه آن را امر به معروف و نهى از منکر و اصلاح امت رسول خدا(ص); بعضى آن را جریانى عقلانى و هوشمندانه مبتنى بر داده هاى سیاسى و در راستاى سرنگونى حکومت ستمگر یزیدى و تشکیل حکومت اسلامى تلقى کرده اند و عده اى شهادت امام حسین(ع) را تنها چاره برافکندن ابر تیره ستم و غبارگیرى از آیین پاک محمدى دانسته اند, ولى واقعیت این است که حادثه اى آن سان سترگ از مردى آن گونه عظیم, تحمل این همه تفسیر و بیش از آن را نیز داراست, با این همه مى توان گفت: ترجمان حرکت قهرمانان قیام شورانگیز طف, آن است که هدف از آفرینش انسان, نیل به عبودیت و پرستش آفریدگار عالم و رها شدن از قید و بند همه مظاهر شرک و بت پرستى است و آن گاه که این هدف دستخوش تحریف گردد و انسانیت به زنجیر بندگى کشیده و ارزشها به ضد ارزشها تبدیل شود بناچار باید در راه تإمین آن, حماسه حسینى را پدید آورد و آگاهانه تا مرز شهادت تاخت, گرچه به بهاى قربانى کردن سید شهیدان و وارث پیامبران فرجام یابد.
از آن جا که قیام عدالت خواهانه فرزند دلبند پیامبر, ندایى برخاسته از فطرت آدمى و شیوه اى نو در مبارزه بود, مبدإ نهضتهاى اسلامى و حتى بسیارى از قیامهاى غیر اسلامى چون نهضت آزادى هندوستان قرار گرفت. حضرت امام خمینى نستوه نیز با بهره گیرى از قیام عاشورا, شالوده انقلاب اسلامى را پى افکند و دو ماه محرم و صفر به عنوان حساسترین مقطع از انقلاب اسلامى در تاریخ معاصر رقم خوردند.
عاشورا و محرم تنها تذکار یک فاجعه و پاسداشت نام و یاد قربانیان بلند مرتبه آن نیست, بل تجدید پیمان با امامت و عدالت و همایش بزرگ آزادى خواهان مومن در سراسر جهان و شرکت در حماسه جاوید کربلاست.
((پاسدار اسلام)) با بضاعتى مزجات این شماره را به عنوان ویژه نامه یادمان عاشورا و محرم تدارک دیده و به پیشگاه آن امام همام تقدیم مى نماید و از آستان مقدسش عذر تقصیر به جا مىآورد. ((اللهم ارزقنا شفاعه الحسین یوم الورود و ثبت لنا قدم صدق عندک مع الحسین و إصحاب الحسین الذین بذلوا مهجهم دون الحسین(ع))) والسلام
پاورقی ها: