گزارشهاى علمى - پژوهشى

جلوگیرى از سکته قلبى

یک گروه از محققین، پس از انجام تحقیقاتى اعلام کردند مصرف یک داروى متداول رقیق کننده خون توسط بیمارانى که داراى ضربان نامنظم قلب هستند مى‏تواند از بروز هزاران حمله قلبى جلوگیرى کند و به این ترتیب میلیونها دلار صرفه‏جویى شود.

روزنامه “وال استریت ژورنال” به نقل از این گروه پژوهشى نوشت: مطالعات انجام شده نشان داده است که داروى “وارفارین” که به طور وسیعى علیه لخته شدن خون به کار مى‏رود در جلوگیرى از سکته قلبى در نتیجه ضربان نامنظم قلب موثر بوده است.

در حال حاضر تنها 25 درصد از بیمارانى که مبتلا به ضربان نامنظم قلب “اتریال فیبریلیشن” هستند توسط دارو تحت درمان قرار مى‏گیرند.

مصرف منظم آسپرین

بر اساس تحقیقات انجام شده، پژوهشگران به این نتیجه دست یافته‏اند که کسانى که براى جلوگیرى از حملات قلبى، به طور منظم آسپرین مصرف مى‏کنند احتمالاً خطر ابتلاى آنان به سرطان روده نیز کاهش مى‏یابد.

پژوهشگران پس از تحقیقاتى که بر روى نزدیک به 90 هزار پرستار و کادر پزشکى بیمارستانها در مورد سرطان روده بزرگ به عمل آمد، دریافتند خطر ابتلا به سرطان روده در زنانى که حداقل ده سال به طور منظم آسپرین مصرف کرده، 38 درصد کمتر از زنانى است که به طور منظم از آسپرین استفاده نکرده‏اند.

مؤثرترین مقدار مصرف آسپرین در این خصوص، ظاهراً هفته‏اى چهار تا شش قرص بوده است.

قرص تقویت استخوانهاى بانوان

مصرف یک نوع قرص جدید فلوراید، استخوانها را تقویت مى‏کند و میزان شکستگى و جراحتهاى استخوانى در بانوان را کاهش مى‏دهد.

مرکز پزشکى دانشگاه تکزاس با انتشار نتایج تحقیقات گسترده گروهى از کارشناسان و متخصصین و پزشکان آمریکا پیرامون یک نوع قرص حاوى فلوراید اعلام کرد: مصرف این قرص از میزان تحلیل رفتن استخوانها و بیمارى “استیوپروس” مى‏کاهد.

بنابراین گزارش، مصرف این قرص همچنین موجب رشد و تقویت استخوان مى‏شود که میزان جراحتها و شکستگیها را کاهش مى‏دهد. این قرص ماده فلوراید را به آهستگى در بدن پخش مى‏کند.

ساخت نخستین استخوان مصنوعى

یک محقق انگلیسى براى نخستین بار موفق به ساخت ماده تازه‏اى شده است که همه خواص استخوانهاى طبیعى را دارد و سیستم دفاعى بدن آن را به عنوان عضو خودى مى‏پذیرد. از ماده جدید، مى‏توان در همه انواع عملهاى تعویض استخوان از جمله در مواردى که استخوان شخص در اثر تصادف یا ابتلا به بیماریهایى نظیر سرطان یا آرتروز پیشرفته نابود شده، به خوبى استفاده کرد.

در اولین کاربرد این ماده تازه که قرار است در اوایل سال میلادى آینده براى هزاران بیمار آمریکایى به اجرا درآید، استخوانهاى کوچک گوش داخلى اشخاصى که به کم شنوایى یا ناشنوایى مبتلا هستند با استخوانهاى مصنوعى ساخته شده از این ماده تعویض مى‏شود.

ویژگى مهم ماده جدید آن است که سیستم دفاعى بدن آن را به عنوان عضو خودى تلقى مى‏کند و به دفع آن اقدام نمى‏کند. به علاوه سلولهاى سازنده استخوان نیز این ماده را بخشى از استخوان طبیعى شخص تلقى مى‏کنند و اطراف آن را با سلولهاى طبیعى استحکام مى‏بخشند.

ویروس کامپیوترى و شبکه “اینترنت”

انتقال ویروس کامپیوترى از طریق شبکه کامپیوترى اینترنت که تا این اواخر از سوى متخصصین یک امر غیر ممکن تلقى مى‏شد اکنون صورت تحقق به خود گرفته است و شرکتهاى عرضه کننده خدمات اینترنت را وادار کرده تا به مشتریان خود در این خصوص هشدار دهند.

ویروس تازه کشف شده که به اسامى “وین ورد”، “کانسپت” و “دبلیو. دبلیو 6 مکرو” نامیده مى‏شود مى‏تواند نرم‏افزارهاى ساخت شرکت مایکروسافت را مورد حمله قرار دهد و قادر است از طریق هر کامپیوترى که نرم افزار “ام. اس. ورد” بر روى آن وجود دارد به دیگر نرم‏افزارهاى موجود در آن کامپیوتر منتقل گردد و به آنها آسیب برساند.

هر چند منشأ این ویروس تازه، هنوز شناخته شده نیست اما شرکت مایکروسافت خود به طور غیر عمد در توزیع آن نقش داشته است.

استفاده از انگلها و قارچها  کندى کودکان در یادگیرى

نظریه جدید در مورد عمر جهان  مصرف نمک و فشار خون

استفاده از انگلها و قارچها

تحقیقات تازه پزشکى نشان داده است که انگلها و قارچها مى‏توانند نقش مؤثرى در معالجه و مداواى زخمهاى مزمن و علاج ناپذیر داشته باشند.

معالجه با استفاده از انگلها در گذشته‏هاى دور سابقه داشته است، اما با رشد شیوه‏هاى مدرن پزشکى، این نوع مداواها مورد بى‏مهرى قرار گرفت و به عنوان شیوه‏اى غیرعلمى طرد شد.

بنابراین گزارش، موفقیتهاى نسبى برخى روشهاى درمان سنتى در سالهاى اخیر، مجدداً توجه پزشکان و محققان را به آثار قدیمى پزشکى و بررسى شیوه‏هاى مورد استفاده قدما جلب کرده است.

به نوشته نشریه “گاردین”، در میان شیوه‏هایى که اکنون طرف توجه محققان قرار گرفته، استفاده از انگلها و قارچها براى درمان زخمهاى مزمن است.

در پزشکى مدرن براى معالجه این قبیل زخمها از نوارهاى زخم‏بندى مخصوصى استفاده مى‏شود که زخم را مرطوب نگاه مى‏دارد و در عین حال مانع از فعالیت میکربها و باکتریهاى مخرب و عفونت‏زا مى‏گردد. معذالک تجربه نشان داده است که در بسیارى از موارد، بیمارانى که به دلیل اقامت زیاد در بستر، دچار زخم در ناحیه کمر شده‏اند و یا بیمارانى که از زخم پاها رنج مى‏برند با کمک روشهاى مدرن قابل مداوا نیستند و زخم همچنان باقى مى‏ماند.

دو محقق انگلیسى با بهره‏گیرى از روشهاى مورد استفاده قدما، موفق شده‏اند از انگلها و قارچها به نحو موثرى در معالجه زخمهاى مزمن مدد بگیرند.

کندى کودکان در یادگیرى

بر اساس یک نظریه تازه در روان‏شناسى آموزشى، کندى کودکان در فراگیرى مطالب، عمدتاً ناشى از نقص روشهاى آموزشى و عدم توجه به توانایى خاص کودکان در امر فراگیرى است و به ناتوانى ذهنى نوآموزان ارتباط ندارد.

این نظریه تازه که “برنامه ریزى زبانى - روانى” نام گرفته بر این نکته تأکید دارد که شناخت صحیح ظرفیت‏هاى فراگیرى کودکان و بهره‏بردارى بجا و مناسب از این ظرفیتها مى‏تواند جهش علمى و هوشى کودک را به دنبال داشته باشد.

به نوشته ساندى تایمز نظریه “برنامه ریزى زبانى - روانى” بر مبناى این اصل استوار است که کودکان از حیث شیوه‏هاى فراگیرى مطالب به گروههاى مختلف بصرى، سمعى و یدى تقسیم مى‏شوند.

معناى این تقسیم‏بندى آن است که افراد وابسته به هر گروه اطلاعات دریافتى را از طریق یکى از حواس اصلى خود بهتر از سایر حواس درک مى‏کنند و بنابراین براى بالا بردن ظرفیت فراگیرى کودک باید آموزش مطالب، متناسب با توانایى خاص وى تنظیم شود.

نظریه جدید در مورد عمر جهان

بر اساس نظریه جدیدى که از اطلاعات تلسکوپ فضایى‌هابل به دست آمده است عمر جهان 20 میلیارد سال تخمین زده مى‏شود.

یک محاسبه جدید از “ثابت‌هابل” که ضریبى براى محاسبه سرعت انبساط و گسترش جهان است نشان مى‏دهد که نخستین سیارات چندین میلیارد سال بعد از پدیده “بیگ بنگ” پدید آمده‏اند.

بیگ بنگ به انفجار عظیمى که منشأ پیدایش جهان هستى بوده است اطلاق مى‏شود..

محاسباتى که قبلاً محققین را به اشتباه انداخته بود بر مبناى مشاهده سیاراتى موسوم به “متغیر جفید” بود که در کهکشانهاى نزدیک به کهکشان ما قرار دارند و شدت نورشان کم و زیاد مى‏شود.

با اندازه‏گیرى زمانهاى این تغییرات، ستاره‏شناسان مى‏توانند شدت نور حقیقى جفید را محاسبه کنند. با مقایسه این رقم با روشنایى ظاهرى سیاره، فاصله کهکشان آنها از زمین مشخص مى‏شود. بعد از مشخص شدن این فاصله، کیهان شناسان با استفاده از یک فرمول ساده، ثابت‌هابل را به دست مى‏آورند.

مصرف نمک و فشار خون

یک سلسله آزمایشهاى دقیق پزشکى در مورد عوارض مصرف نمک، نشان مى‏دهد که مصرف نمک، عامل اصلى بروز ازدیاد فشار خون در افراد است.

براساس مطالعاتى که پیرامون زندگى سرخپوستان برزیلى صورت گرفته، افراد این قبیله على‏رغم شیوه زندگى بسیار پرتنش و طاقت‏فرسا به دلیل داشتن یک رژیم غذایى کم نمک با مشکل فشار خون و بیماریهاى قلبى روبرو نیستند.

در یک سلسله آزمایش دقیق دیگر که بر روى 26 شامپانزه صورت گرفت شرایط زیست مناسب و آرامى براى جانوران فراهم شد ولى بر میزان نمک موجود در غذاى روزانه آنها به طور مستمر افزوده گردید و سطح آن به حد نمک موجود در غذاهاى ساخته شده تجارى و غذاهاى کنسرو شده افزایش داده شد.

این رژیم غذایى سبب گردید که بعد از بیست ماه همه این جانوران علایم و عوارض فشار خون بالا را از خود ظاهر سازند، در حالى که کمترین عامل ناراحت کننده عصبى در محیط زیستشان وجود نداشته است.

پروفسور درک‏دنتون از انستیتوى مطالعات پزشکى در ملبورن استرالیا که نتیجه تحقیقات خود را در شماره اخیر نشریه هفتگى نیچر پزشکى به چاپ رسانده، خاطر نشان مى‏کند که پس از کاهش میزان نمک در غذاى شامپانزه‏ها فشار خون آنها ظرف مدت شش هفته به سطح عادى بازگشت.

به اعتقاد پروفسور دنتون، از آن جا که انجام آزمایش مشابه بر روى انسانها با محذورات اخلاقى روبروست، مى‏توان نتایج آزمایش بر روى شامپانزه‏ها را که از نظر ساختار بیولوژیک نزدیکترین جانوران به انسان به شمار مى‏آیند، دلیل قاطعى بر خطر خیز بودن مصرف نمک به شمار آورد.