پاسخ به نامه ها


پرسشها و پاسخها

 سؤال:

 بسیار اتفاق مى‏افتد که مادرى جهت گواهى پزشکى براى فرزندش که از امتحان جا مانده است به دکتر مراجعه مى‏کند، در حالى که دکتر بیمار را ندیده، اگر گواهى نکند، یک سال دانش‏آموز از درس عقب مى‏افتد، آیا گواهى، جایز است؟

 (کاشان: دکتر احمد. ش)

 پاسخ:

 جایز نیست، پزشک گواهى دروغ بنویسد.

 × × ×

 سؤال:

 1- آیا کارمند ارگانهاى دولتى، مى‏تواند در طول ساعتهاى کارى، به جز وقت نماز، وضوى مستحبى بگیرد؟

 2- با پرداخت هزینه تلفن، آیا کارمند مى‏تواند از تلفن اداره استفاده کند؟

 3- در صورتى که مسؤول مافوق، مقید به رعایت مسائل شرعى و حقوق بیت‏المال نیست، تکلیف کارمندان تحت نظر او چیست؟

 4- آیا مى‏شود به قصد زیارت امام جماعت یا دیدار و آشنایى با مؤمنان محله دیگر، در نماز جماعت شرکت کرد و چگونه مى‏توان نیت را براى خدا خالص کرد؟

 (استان فارس: امین. ح)

 پاسخ:

 1- استفاده از آب براى وضوى مستحبى در محل کار اشکال ندارد.

 2- استفاده از تلفن اداره براى کار شخصى، تابع مقررات اداره است.

 3- عدم رعایت قانون از طرف مافوق، مجوّز عدم رعایت قانون توسط زیردست نمى‏شود.

 4- قصد زیارت و آشنایى با مؤمنان، خود عمل مستحبى است و موجب تقرّب به درگاه الهى.

 × × ×

 سؤال:

 1- اگر پس از خواندن نماز مغرب، کسى بالاجبار یا از روى اشتباه نماز عشا را قطع کند، لازم است که دوباره نماز مغرب را بخواند؟

 2- آیا غسل مستحبى، جاى وضو یا تیمم را براى نماز مى‏گیرد؟

 3- در صورت شک در رکعتهاى نماز و عدم ترجیح هیچ کدام از طرفها، باید نماز را قطع کرد یا ادامه داد؟

 4- آیا عمل اضافى کوچک موجب بطلان نماز مى‏شود و همچنین حرف زدن یا بودن چیزى در دهان، اشکالى در غسل و وضو یا تیمم ایجاد مى‏کند؟

 5- اگر در موقع وضو، جایى از بدن دچار خونریزى شد و پانسمان آن قسمت، مانع رسیدن آب به آن جا شد، تکلیف چیست؟

 (میانه: م. مسلمى)

 پاسخ:

 1 - در فرض مذکور، فقط نماز عشا را بخوانید.

 2- به فتواى حضرت امام‏قدس سره غسل مستحبى، جاى وضو را نمى‏گیرد.

 3- موارد شک در نماز فرق مى‏کند، گاهى موجب بطلان نماز است و گاهى هم نمازگزار وظیفه خاصى دارد به توضیح المسائل مراجعه کنید.

 4- بعضى کارها نماز را باطل مى‏کند و برخى موجب بطلان نمى‏شود. حرف زدن هنگام وضو، غسل و تیمم اشکالى ندارد.

 5- اگر زخم در مواضع وضو نباشد، براى وضو هیچ اشکالى به وجود نمى‏آید.

 × × ×

 سؤال:

 1- چرا خداوند از یک طرف بر لزوم ایمان و اعتقاد به اسلام تأکید بسیارى فرموده و از طرف دیگر در سوره ممتحنه فرموه است: “خداوند شما را از دوستى با کسانى از کفار که با شما بر سر دین و ایمان نجنگیده‏اند و شما را از خانه و زندگیتان آواره نساخته‏اند، منع نمى‏کند” و بدین وسیله، بین مسلمان و کافر فرق نمى‏نهد؟

 2- طبق معارف دینى، اولین چیزى که در قیامت از انسان پرسیده مى‏شود، نماز است و اگر کسى نمازش پذیرفته نشود، هیچ کارى از او پذیرفتنى نیست، آیا کسانى که اهل نماز نبوده‏اند ولى بزرگترین خدمت را به جوامع بشرى ارائه کرده‏اند؛ مانند ادیسون، پاستور، الکساندرگراهام‏بل و غیره، به علت نماز نخواندن، باید جایگاهشان دوزخ باشد؟

 3- از طرفى خداوند به نماز بسیار اهمیت داده تا آن جا که آن را فرق بین اسلام و کفر معرفى کرده و از طرف دیگر، یک لحظه تفکر را بهتر از چندین سال عبادت مى‏داند؟ و طبق فرموده پیامبر اسلام‏صلى الله علیه وآله وسلم عبادت هفتاد جزو دارد و بهترین آن کسب حلال است. چگونه است که در این جا کسب حلال، بر نماز خواندن - که خود جزو عبادات است - برترى داده شده است؟

 (کرج: داریوش. د)

 پاسخ:

 1- معناى آن آیه این است که دوستى با آنها در دنیا، براى مصالح سیاسى - اجتماعى اشکالى ندارد؛ نه این که این کفار با مسلمانان فرق ندارند.

 2- آنان که به بشریت خدمت کرده‏اند، اگر براى رضاى خدا بوده، پیش خدا ارزشمند است و اگر براى مردم بوده است، از مردم باید توقع پاداش داشته باشند و جامعه بشرى هم پاداش آنها را، با بزرگداشت نام و یادشان، داده است.

 3- آن روایات براى این است که اگر تفکر صحیح نباشد، نماز ارزش واقعى خود را ندارد. و منظور از تفکر، تفکر در امور آخرت و شناخت بهتر خداوند و آیات اوست و نماز با چنین تفکرى ارزش پیدا مى‏کند. همچنین کسب حلال شرط صحت نماز است و اگر کسى کسب او حلال نباشد و منزل و لباس او از پول حرام تهیه شود، نمازش باطل خواهد بود.

 × × ×

 × تهران: برادر عباس . م

 تکلیف شما توبه جدى و واقعى و تصمیم بر ترک گناه و جبران گذشته با اعمال صالحه است. هرگز گناه خود را با کسى در میان نگذارید بجز خداوند مهربان و به لطف و کرم او امیدوار باشید. آن چه شنیده‏اید که بعضى از گناهان حد شرعى دارد وظیفه دادگاه است، نه این که وظیفه گناهکار باشد که خود را معرفى کند تا بر او حد جارى سازند چنین چیزى نیست بلکه وظیفه او فقط توبه است.

 × خمینى شهر : برادر ن. س

 زن تا تمکین نکند، حق مطالبه نفقه را ندارد و اما مهر، اگر مقیّد شده است که در وقت قدرت و تمکن مالى شوهر پرداخت شود یا مثلاً زمانى براى آن تعیین شده است، زن نمى‏تواند به شوهر بگوید تا مهر را نداده‏اى، تمکین نمى‏کنم ولى اگر مهر شرطى نداشته باشد، زن مى‏تواند تمکین را موقوف کند بر دادن مهریه بطور کامل.

 توضیح:

 × در مجله شماره 165 یکى از القاب مقدسه حضرت صدیقه طاهره‏علیها السلام به غلط “هانیه” چاپ شده بود که صحیح آن “حانیه” است.

 × شرکت سهامى شیلات ایران، طى نامه‏اى از محضر مقام معظم رهبرى، حضرت آیة الله العظمى خامنه‏اى درباره مصرف کوسه ماهى استفتا نموده‏اند، معظم‏له در پاسخ، مصرف آن را بلامانع دانسته‏اند. از این رو متن سؤال و جواب به اطلاع خوانندگان مى‏رسد:

 محضر مبارک رهبر معظم انقلاب حضرت آیة الله خامنه‏اى دام ظله

 متخصصین نظر مى‏دهند که کوسه ماهى هم مانند ماهیان دیگر داراى فلس و قشرند که با دست کشیدن روى پوست آنها محسوس است (به نام فلس میخى و شکل دندانه‏اى نامیده مى‏شود) و از نوع ماهیان غضروفى است.

 اینک آیا به نظر متخصصین که مى‏گویند داراى فلس و قشر است مى‏توان اکتفا کرد یا آن که کوسه ماهى حکم خاص دارد؟

 بسمه تعالى - اگر از قسم ماهى فلس‏دار بودنِ آن مشکوک باشد، چنانچه افراد اهل خبره و متخصص مورد اعتماد و وثوق آن را از قسم ماهى فلس‏دار تشخیص دهند عمل به قول آنان در این باره مانع ندارد.